- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwMet mts Elisabethstad breidt vloot Somers-Carron fors uit

Met mts Elisabethstad breidt vloot Somers-Carron fors uit

- Advertentie -

Delen

In Amsterdams westelijk havengebied vind je aan het eind van de Capriweg het grote terrein met de silo’s van Cargill. Het terrein is naar goed lokaal gebruik omgeven met een hekwerk dat niet te overwinnen is . Dat deed ook bootliedenvereniging De Koperenploeg met hun aangrenzende terrein, en ook het terrein waarachter de sleepboten van Svitzer liggen is op de zelfde wijze veilig gesteld voor ongewenst bezoek. Bijkomstig effect is dat de wachtsteiger waar het mts Elisabethstad op ons ligt te wachten eveneens onbereikbaar lijkt.

Alles is prachtig afgewerkt aan boord van de nieuwe Elisabethstad.

Na heel lang zoeken blijkt er een smal paadje te zijn waarlangs we bij de kade kunnen komen. Behalve de Elisabethstad liggen er nog drie mooie tankers, de Zeeland, de Commander en de Janine. Óf de steiger is te kort óf de schepen hadden nog twee meter verder richting wal moeten vastmaken. De combinatie waarlangs wij aan boord moesten was niet geheel zonder risico omdat de steiger ophoudt, halverwege de boeg van de schepen. Gelukkig was de bemanning van de Commander behulpzaam, waarvoor dank. De Elisabethstad is de jongste loot aan de vloot van Amedée Somers en zijn echtgenote Peggy Carron. Het schip is in China gebouwd door Somarine NV naar ontwerp van vader Hubert Somers, en getekend door de gerenommeerde consulting engineers and naval architects van Groenendijk & Soetermeer in Rotterdam. De Elisabethstad heeft een lengte van 135 meter, een breedte van 15 en een diepgang van 4,32 meter. Het schip meet 6.272 ton en heeft een inhoud van 6.800 m3. Evenals de andere schepen die het echtpaar bezit, is volgens oude familietraditie gekozen voor een naam die verwantschap heeft met voormalig Belgisch Congo.

Machinekamer
Voorzien van de juiste papieren en certificaten en een pakket wensen werd het casco enkele maanden terug namens Amedée en Peggy in Gent afgemeerd bij de werf van Ketels. Daar is Bernard Ketels met zijn medewerkers aan het werk gegaan. Gelukkig is het niet voor het eerst dat zij een schip afbouwen en dat is te zien. Van de kapitein van de Elisabethstad krijgen we koffie en horen (en zien) van hem dat hij blij is met ‘zijn’ schip. Ondertussen heeft de bemanning het eten achter de rug en brengt de keuken weer terug in de staat zoals die was voor aanvang van de warme hap. Even later dalen we af naar de machinekamer waar maar liefst twee grote ABC motoren hun plaats kregen aangewezen.
Marine Diesel Service heeft meegeholpen het tweetal op de juiste wijze te installeren, de uitlijning er van werd door Ketels overgelaten aan Quality Alignment. Tegenover die grote motoren steekt de door Ketels geplaatste Perkins 4.4TW2GM wat schril af. Toch is de combinatie met de Stamford UCM274E een goede keus die maar liefst 107kVA levert. De Novetec ventilatoren doen hun best de temperaturen binnen de norm te houden.

De ruimte van het voorschip is een compliment waard, we vinden daar geen ‘schoenlepel’ taferelen.

De Elisabethstad heeft 18 tanks, een dubbel leidingwerk en is uitgerust met ladingpompen, strippompen en een ballastpomp van Marflex. Het leidingwerk werd uitgevoerd door DJPS. Alle leveranciers en onderaannemers profiteerden van de vaste en mobiele kranen van Ketels langs hun werf. Tijdens de warmte was het meer dan eens afzien voor de mannen maar er is ook heel wat afgelachen.
De ruimte van het voorschip is een compliment waard, we vinden daar geen ‘schoenlepel’ taferelen. De eerste afdaling biedt uitzicht op een stoere ketel van Konutherm die bedrijfszekerheid combineert met hoge efficiency. De ruimte daaronder is wijds bemeten voor de twee Verhaar Omega boegschroefinstallaties. Die kregen gezelschap van twee Cummins QSK19-D(M) 560kW (660kVA) boegschroef- en ladingbedrijf generatoren in combinatie met een Stamford HCM634H dubbel gelagerde alternator. Ketels vond ook nog voldoende ruimte voor de opstelling van een 107kVA boordgenerator Perkins 4.4TW2GM en de daarbij horende Stamford UCM274E.

Dank
Amedée hecht er aan om te melden dat hij twee namen absoluut genoemd wil hebben. Hij dankt de heer P. De Ruyter van De Jong’s pijpleiding voor de zeer goede samenwerking en de technische ondersteuning. Hij dankt evenzo de heer Leonard De Backer van De Backer Scheepselektro voor de zelfde verdiensten.
Peggy Carron heeft met Jörgen Ringoot van Maritieme Interieurinrichting Ringoot goede afspraken gemaakt over het timmerwerk. Dat zien we overal aan boord terug. De lessenaar van gekleurd eiken is rondom begaanbaar en een ieder die daar de voordelen van kent krijgt daar nooit spijt van. Het stuurhuis dat door EBR werd gebouwd heeft afmetingen die met dit schip in balans zijn, en dat is kort en krachtig niet anders te benoemen dan fors. U zult de Elisabethstad overal kunnen tegenkomen binnen het verzorgingsgebied waar TankMatch haar relatiekring bedient. Ook zij zullen blij zijn met dit mooie schip.

Hans Heiligers

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -