- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsSchip geborgen, bemanningslid nog niet gevonden

Schip geborgen, bemanningslid nog niet gevonden

- Advertentie -

Delen

Het schip dat 14 april op de Nieuwe Waterweg kapseisde, is vrijdagavond 15 april door bergers omgedraaid en geborgen. Het vermiste bemanningslid, dat zich in de roef bevond toen het ongeluk gebeurde, is nog niet gevonden.

Het SOAD-dregteam (Stichting Opsporings Apparatuur Drenkelingen) heeft zaterdag en zondag urenlang, maar vergeefs gezocht. Vandaag, Paaszondag, zoeken ze verder. Ze zijn al om 05.00 uur begonnen en focussen zich nu op een gebied richting de Noordzee.

Hekgolf

Het schip vervoerde anodeblokken. Volgens de schipper gingen die schuiven toen twee zeeschepen met hoge snelheid passeerden en een hekgolf veroorzaakten. Daardoor kapseisde het binnenschip binnen de kortste keren.

 

Delen

- Advertentie -

Meer

1 reactie

  1. OVV-onderzoek ongeval Mar-Grethe

    Wat dit ongeval betreft heeft de ASV tegenover het Ministerie I&W benadrukt dat keer op keer ongevallen waar (zee)schepen bij betrokken zijn, wat te maken heeft met “slecht-zeemanschap” geseponeerd worden of er helemaal niets mee gebeurt. Het voorbeeld van de spits die is overvaren waarbij de kapitein van het zeeschip over de marifoon zei “ik vaar gewoon over je heen”, en waarbij schipper en hond verdronken zijn, is aangehaald. Daarbij is niemand vervolgd. Ook werd als voorbeeld aangehaald de zaak van de FRANTO, die nooit een zaak geworden is, (zie het filmpje bijna ondergang van de Franto), deze zaak had veel vergelijkbare kenmerken; Een zeeschip loopt het binnenvaartschip op, terwijl een tweede zeeschip ook dat zeeschip weer oploopt, tezamen een enorme golfslag producerend. Destijds was het argument dat het zou mogen wat de zeeschepen deden, omdat er geen snelheidsbeperking geldt op de Westerschelde, maar o.i. geldt altijd het gebod van goed zeemanschap. Oftewel: je bent verantwoordelijk voor wat je aanricht en hoort ten alle tijden dit soort ongevallen te voorkomen.
    Het is duidelijk dat het Ministerie I&W voor zichzelf hier geen rol in ziet. Men vindt dit iets voor het ministerie van justitie. Maar op dat ministerie blijkt ongeveer niemand te zijn die iets weet van binnenvaart/zeevaart. En dus is het gewoon wild-west, in ieder geval als het tussen zeeschip versus binnenvaart gaat. Gaat het om binnenvaart versus een jacht dan kan er kennelijk wel onmiddellijk gehandhaafd worden.
    De ASV heeft gesteld dat het een KEUZE is om zo weinig experts te hebben op dat gebied, en het de verantwoordelijkheid van de overheid is om die wel aan te stellen. Wij hebben er geen boodschap aan dat men “er nu eenmaal weinig van weet” en dus het leven van de (binnenvaart)bemanning kennelijk niet of nauwelijks lijkt te tellen.
    Ook heeft de ASV uitgesproken helemaal niet zoveel vertrouwen te hebben in het OVV-onderzoek als het Ministerie. Daarbij heeft de ASV gewezen op de discrepanties bij het onderzoek naar het ongeval bij Grave, waar veel zaken helemaal niet onderzocht zijn. Zoals hoe het kon dat deze zwaar beschadigde tanker met het levensgevaarlijke benzeen verplaatst is door een boot ZONDER ADN.

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -