Alle binnenschepen van Contargo North France stappen nog deze maand over op GTL (Gas-to-Liquid) als brandstof. Daarmee verminderen ze de uitstoot van schadelijke stoffen.
Samen met de schippers en in overleg met klanten heeft Contargo North France besloten om de brandstofvoorziening van zijn gehele vloot te wijzigen. Deze investering, die gepaard gaat met een hogere inkoopprijs, wordt verdeeld over alle betrokkenen, zo meldt het bedrijf. Het gebruik van GTL, ook wel synthetische gasolie genoemd, vereist geen veranderingen aan de dieselmotoren. De schepen kunnen dus meteen over.
GTL biedt aanzienlijke voordelen voor het milieu. Door het gebruik wordt de uitstoot van schadelijke stoffen (PM, NOx, CO en HC) en het geluidsniveau van de motoren (1 to 4 dB) gereduceerd. De brandstof is niet giftig en biologisch afbreekbaar, geurloos (gering gehalte aromaten en zwavel) en eenvoudig op te slaan.
Strategie
“Bij Contargo is de wens om de gevolgen voor het milieu te verkleinen een centraal onderdeel van onze strategie. In Frankrijk doen wij hieraan mee, door initiatieven zoals het gebruik van deze milieuvriendelijkere brandstof in te voeren”, zegt CEO Gilbert Bredel van Contargo North France.
“Wij onderzoeken ook de mogelijkheid om trucks op biodiesel te laten rijden en plannen voor eind 2023 een test met een elektrische truck. Op de Transport Logistic-beurs, die afgelopen mei in München plaatsvond, heeft de Contargo Group nog veel meer maatregelen gepresenteerd, die in Duitsland reeds in de praktijk worden uitgevoerd.”