Scenic Jasper en Scenic Opal: complimenten voor iedereen

0

De hechte band die het Australische Scenic Tours met Den Breejen onderhoudt, bezorgt de werf reeds vele jaarlijks terugkerende opdrachten. Dit jaar waren dat er zelfs twee: het mps Scenic Jasper en het zusterschip mps Scenic Opal.

Het is het tweede duo dat Den Breejen Shipyard heeft opgeleverd binnen drie series van twee nieuwe passagiersschepen die recent de werf in Hardinxveld-Giessendam verlieten als onderdeel van afgeronde overeenkomsten met drie verschillende opdrachtgevers. De andere schepen werden geleverd aan Avalon Waterways en Emerald Waterways.

 

KD Cruise Services

Scenic Tours heeft het nautisch en technisch management van haar Europese binnenvaartcruisers toevertrouwd aan KD Cruise Services. De naam (KD) Koln-Dusseldorfer Deutsche Rheinschiffahrt AG gaat terug tot de oprichting in 1826 toen het een lijndienst begon voor gecombineerd personen- en goederenvervoer tussen de twee plaatsen.

Op dit moment vervoert KD met een eigen vloot van veertien schepen uitsluitend (dag)passagiers. En als je al zo lang vaart, veel hebt gebouwd en met ruim 200 werknemers jaarlijks 1,5 miljoen passagiers vervoert, dan mag je zeggen dat je ervaring hebt. Geen wonder dat KD naast het personenvervoer in1960 al een commercieël zijpad insloeg om al zijn opgebouwde nautische en technische kennis aan derden beschikbaar te stellen.

Het bedrijf verleent zijn diensten binnen de onderneming KD Cruise Services, waarvan Rene Loef (38) technisch directeur is. Hij ontvangt ons in zijn kantoor in Keulen, de stad waar hij met zijn gezin woont. Nadat hij op zijn achttiende succesvol zijn opleiding voltooide en de deur van het oude KOF-gebouw in Harlingen voor het laatst dicht deed, is hij uit Nederland vertrokken om te gaan varen. Al snel brachten zijn interesses en vervolgopleidingen hem tot 1e machinist op verschillende passagiersschepen.

 

12Scenic-902
(foto Hans Heiligers)

Snelle match

Terwijl Rene een schroef aan het wisselen was, kreeg hij van een van zijn huidige collega’s de vraag of hij projectmanagement voor KD Cruise Services wilde gaan doen. Omdat scheepstechniek Loef enorm boeit en ook nooit meer heeft losgelaten, was er een snelle match.

Sinds dat moment in 2002 heeft Rene Loef inmiddels 21 nieuwbouwschepen en vier complete upgrades van passagiersschepen in zijn projectenboekje bijgeschreven. Nieuwbouwprojecten die een rederij heeft toevertrouwd aan KD Cruise Services.

Omdat Rene Loef zelf nuchter en bescheiden is, noteren wij van collega’s dat Loef de kunst verstaat om iedereen die bij een nieuwbouw betrokken is daarvoor te enthousiasmeren en daarmee een team vormt. Eén van hen zegt: ‘Hij krijgt daarbij dingen voor elkaar die anderen nooit zullen lukken.’

 

Stressbestendig

Loef geeft zijn geheim niet prijs en vertoont nooit signalen die afbreuk zouden doen aan het begrip stressbestendig. Ook nu heeft hij met veel plezier aan de beide schepen gewerkt en wil complimenten daarover uitsluitend delen met iedereen die er aan heeft gewerkt.

Zo’n gedeeld compliment raakt naast de medewerkers van Den Breejen Shipyard ook de betrokken onderaannemers. Eén daarvan is Wilie Verberck van Sun Roestvaststaal. Verberck is trots dat hij binnen het hoge kwaliteitslevel van Scenic het RVS-basispakket mocht leveren voor de reling, zonnetenten en windschermen.

In de binnenruimte van het schip zien we het RVS terugkomen in de interieurs van de gasten. Daar is goed samengewerkt met de meubilering van Weingarten GmbH en Willemsen Interieurbouw, zoals badkamerkasten en de kaptafels in de badkamers. Ook in alle openbare ruimtes vinden we Sun RVS terug. Niet alleen in de lounge en het restaurant maar vooral ook in de hal. Een mooie combinatie van glas en RVS voor de trappen en een ruimtelijke design-verlichting aan het plafond.

 

12Scenic-901
(foto Hans Heiligers)

Marmer

In Amsterdam zien we hoe de passagiers bij het verlaten van de bussen die hen naar de kade hebben gebracht, onder de indruk zijn van de uitstraling van het schip waarop zij hun vakantie gaan doorbrengen. Na al het moois dat ze buiten bij aankomst hebben gezien, staan ze aan boord meteen al bij de receptie op en tussen het marmer. Dat natuurproduct zien we op veel plaatsen aan boord terug, niet alleen als desk in de receptie maar ook in de lounges en dining room.

De schepen zijn volwaardige zusterschepen en zijn 135 x 11,40 meter. Er is plaats voor 169 gasten die verdeeld worden over 85 kamers. En de eerlijkheid gebiedt om te melden dat die niet alle dezelfde afmeting hebben. De mooiste kamers bevinden zich op het achterschip van het Diamond deck, kunnen geboekt worden onder de noemer Royal Panorama Suite en hebben een afmeting van 44 m2. Naast veel panoramavensters is er een privébalkon, een oversized badkamer met ligbad en aparte douche. Aan het bureau vinden we alle mogelijkheden voor zakelijk en sociaal verkeer met de wal.

Alles bij elkaar opgeteld past een mooi compliment voor Den Breejen Shipyard en iedereen die een rol heeft gespeeld bij de afbouw. ’Een schip bouwen doe je met z’n allen’, zeggen ze daar altijd. En wie zou het daarmee niet eens kunnen zijn?

 

tekst: Hans Heiligers
Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.