Een Brigantijn uit Amstelveen

0

In het decor van Willemstad, blauwe wolkenlucht, zon en stijve bries ofwel een Hollands sfeertje, knipten Nicky (14) en haar zus Renée Verlinde (10) op 9 mei het lint door. ‘Wij noemen u Brigantijn en wensen oom Peter en zijn bemanning een behouden vaart.’ Champagne stroomde bruisend langs de huid. Daarna was het tijd voor speeches en toost voor het gezelschap in het Bellevue van Willemstad. De dames Verlinde vonden het een hele eer.

Het originele type Brigantijn had een ronde boeg en vallende spiegel. Vanwege zijn wendbaarheid en vaareigenschappen viel de tweemast-schoenerbrik in de smaak bij smokkelaars en piraten. Deze Brigantijn is echter een type “jetrunner” waarvan Zanen Shipbuilding BV er reeds zestien liet bouwen voor verschillende opdrachtgevers. De eigenaar is VOF Aemstelle, vertegenwoordigd door Leo en Marcel Zanen, Jan de Jonge, Geert van Veen en Jurn Bergsma. De Brigantijn gaat in charter bij Unitas.

 

Scherp gesneden

Deze Brigantijn heeft door een “ladder” aan praktische vaar- en scheepsbouwkennis significant betere vaareigenschappen dan z’n 17e- eeuwse naamgenoot. Het in Orsova gebouwde casco bezit namelijk een bovengemiddelde kwaliteit. De lijnen stroken, bolderkasten en boeiingen vloeien, een volmaakte lasvolgorde resulteert in dekken en plafonds zo strak als op tekening.

Deze tanker heeft een scherp gesneden lijn en een tunnel die begint bij spant 40. Er zijn gegalvaniseerde en gesloten ankerboxen, een stuurrooster in het voorschip, trimplaat boven de Van der Velden-roeren, behalve zink-anodes geen enkele weerstand aan de huid en eventuele onvolkomenheden zijn eruit gefilterd door projectleider Marcel Zanen.

Op 2,80 meter draagt deze 110 x 11,45 meter 2.200 ton en nu komt het: loopt met 1.270 pk Mitsubishi bij een verbruik van 140 liter per uur – overeenkomstig een gelijkwaardig schip – 9 kilometer boven de Ruhr, ofwel zuinig en duurzaam zonder flauwekul!

 

(foto's Johan de Witte)
(foto’s Johan de Witte)

 

Amstelveen op de kont

Peter de Jonge junior is de kapitein. Hij monsterde in 2005 aan als matroos bij Ben Kolkman op de Synthese 20 en ging er onlangs op z’n 26e weg als kapitein. ‘Een uitstekende leermeester’, volgens Peter. In het raam van de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) wordt Peter in 2017 gedeeltelijk eigenaar.

Hoe voelt zo’n vooruitzicht?
‘Ja, gaaf natuurlijk. Een mooi schip en over een paar jaar compagnon, is iets waar je blij van wordt.

Naar Orsova geweest?
‘Eén keer. Erg leerzaam: je ziet zo’n schip groeien, aan uitvoering kan je soms nog iets veranderen. Hoewel dat zijn beperkingen heeft: mijn vader en Leo Zanen weten dat een schip bouwen van begin tot eind een compromis is tussen wat je graag wilt en dat wat je kan betalen. Binnen het budget blijven dus! Dat betekent: duurzaam uitvoeren en luxe schrappen.’

‘De uitlaat midscheeps uit de boeiing en Amstelveen als thuishaven waren mijn wensen. Vanuit de historie is het begrijpelijk dat de compagnons aan het laatste even moesten wennen.’

Jan de Jonge vertrouwt ons later toe: ‘Het is de eerste die we bouwen waar geen Zwartsluis op de kont staat.’

 

Afbouw in eigen beheer

Marcel Zanen trekt hierbij aan de touwtjes op locatie Dockside in Bolnes. Hij ontwerpt, tekent en installeert. Veiligheid en voldoening zijn ingelast!

Is betrokken zijn vanaf de kiel tot certificaat voor jou werk en hobby?
‘Ja, zoiets is het, maar onder voorwaarde dat de compagnons Leo Zanen, De Jonge senior en junior, Van Veen en Bergsma eveneens het werkpak aantrekken. We vormen een team waarin elk zijn eigen expertise heeft. Deze werffaciliteit mogen we gebruiken. Als er zwaar materieel of motoren getakeld moeten worden, krijgen we kraanhulp van Dockside. De rest doen we zelf of in samenwerking met onderaannemers.’

‘Gertjan de Wildt van het lasbedrijf in Wijchen is erbij vanaf het eerste uur en geeft ons als professional en specialist in RVS een flinke duw in de rug. Gertan is een uitstekende vakman, valt prima mee te werken.’

In hoeveel maanden bouwen jullie af?
‘Vanaf binnenkomst tot richting terminal vier maanden. Het was een compleet casco inclusief leidingwerk.’

 

11brigantijn-DSC_0130

 

Met plezier het vuur uit je sloffen lopen

‘Er zijn dagen bij dat je het vuur uit je sloffen loopt, maar met plezier! Het wordt een mooi schip. Een deel van het succes zit in de aankoop’, volgens De Jonge en Zanen, die ons over de Brigantijn loodsen. Het vooral eenvoudig en strakke leidingwerk siert het trunkdek. We tellen acht tanks met deepwell-pompen. Het is een type C gecoat met spiralen. Een Veth-stuurrooster en het pompbedrijf krijgen energie van John Deere.

Aan de elektrisch installatie en het plaatsen van apparatuur hangt weer het label van EMS. Koedood leverde de Mitsubishi-hoofdmotor. Anko was hier verantwoordelijk voor de uitlaat- en brandstofleidingen. De mannen van Teunis Verveer stelen de show met de performance van de EBR-stuurhut en de verblijven.

Voordat we weer aan de wal stappen nog even koffie in de bouwcontainer op tank 6: ‘Tank in en uit is topsport die een sportschool overbodig maakt. Bij zo’n karwei moeten de neuzen dezelfde kant opwijzen omdat je voortdurend aanloopt tegen wetgeving en je portemonnee. Over het resultaat zijn we niettemin tevreden!’

Weer aan wal denken we: de compagnons kennen de “binnenkant” van de scheepvaart en realiseerden met de Brigantijn evenwicht: in prijs, praktische uitvoering, duurzaamheid en waarde.

 

tekst: Johan de Witte
Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.