Saroti Shipping breidt vloot uit met tanker Melius

0
nieuwbouwtanker Melius
(foto Dronebird)

In het bijna 15-jarig bestaan van TeamCo is het aantal personeelsleden dat de scheepswerf heeft verlaten op één hand te tellen. Dat zegt alles over het bedrijf in Heusden, dat de directeuren Gerrie van Tiem en Marcel Zweers zelf dan ook terecht een ‘mensenmensenbedrijf’ noemen. 

De vakmensen van TeamCo mogen zich stuk voor stuk bijzonder flexibel noemen; ze werken veelal niet aan één project tegelijk, maar switchen moeiteloos op dezelfde dag van een nieuwbouwproject naar een reparatieklus of andersom. 

Dat constateerde ook de familie Sijbrands bij hun eerste kennismaking met Gerrie, Marcel en hun medewerkers tijdens de afbouw van de circa 8.000 ton metende tanker Melius. “Wat wij willen, maken zij en alles geheel volgens afspraak én ruim binnen de tijd. Planmatig zijn ze heel sterk en de locatiefaciliteiten in Heusden zijn top”, concluderen de broers Robin en Tim Sybrands na een geslaagde afbouwperiode. 

Laatstgenoemde was de hele afbouwperiode aanwezig op de werf, meer dan eens bijgestaan door vader Leo en broer Robin. Tim wordt de kapitein op de Melius en wordt, week op week af, afgelost door 2e kapitein Lusjen Franca, een oud-klasgenoot van hem op het STC in Rotterdam. 

Familiebedrijf

Leo Sijbrands begon op 16-jarige leeftijd als leerlingmatroos aan boord bij Ben Roelofs. Hij was zonder twijfel een snelle leerling, want vier jaar later was hij zelf al eigenaar van een schip. Dat is alweer vijftig jaar geleden voor de tijdens de afbouw van Melius 70 jaar geworden binnenvaartman pur sang. 

Dat eerste schip was de 50 meter lange kempenaar Bonafide, gevolgd door twee schepen met de naam MarLe met een lengte van achtereenvolgens 80 en 85 meter. In 1992 richtte Leo Sijbrands het in Poortugaal gevestigde Saroti Shipping op, genoemd naar zijn kinderen Sabina, Robin en Tim. In 1997 volgde na de drogeladingschepen de eerste tanker, de 110 x 10,50 meter grote Brandaris. Momenteel bestaat de vloot van het familiebedrijf uit de tankers Mejora (135 x 11,45 meter), de Improval (110 x 11,45 meter), de Constellation (125 x11,45 meter) en de zojuist afgebouwde Melius. Zoals gezegd gaat Tim varen op de Melius; zijn broer Robin blijft varen op de Constellation. 

Tim en Robin Sijbrands
Tim (links) en Robin Sijbrands. (foto Jan Hoek)

Fraai, functioneel en veilig

Projectleider namens TeamCo was Wout van Wijnen, een oud-collega van Robin, waarmee de link tussen de scheepswerf in Heusden en de familie Sijbrands verklaard is. “De familie geeft heel duidelijk aan wat ze willen en ook wat ze niet willen. Ze waren nauw betrokken bij de afbouw en tijdens de bouwvergaderingen waren er altijd twee van de drie aanwezig. We hebben prima kunnen samenwerken; het liep de hele periode gewoon heel lekker.”

“De Melius is in mijn ogen een fraai, functioneel en veilig no-nonsense-schip geworden”, vat Gerrie van Tiem samen. Het door RensenDriessen Shipbuilding ontworpen, gebouwde en geleverde casco van 135 x 17,50 meter is afkomstig van de Poolse werf in Sczecin. 

De Melius beschikt over twaalf tanks van 380 kuub elk en evenveel Marflex-pompen. RugoTech stond garant voor de installatie van het complete dekleiding­systeem.

ARA-gebied

Op verzoek van de familie Sijbrands zijn de goten verhoogd aangelegd. Heatmaster leverde de verwarmingsketel. Voor de voortstuwing zorgen twee Caterpillars C3512. De schroeven hebben een diameter van 1,75 meter. Twee boegschroeven van Verhaar maken het manoeuvreren van de 135 meter lange Melius aanmerkelijk makkelijker. De familie Sijbrands had goede ervaringen met Kampers, waardoor het bedrijf uit Puttershoek ook deze maal het stuurhuis mocht leveren.

De Melius gaat met name mineralen vervoeren in het ARA-gebied, voor RTR Burando. Op de vraag aan Tim en Robin of hun vader Leo, nu hij onlangs 70 jaar geworden is, na de afbouw van de Melius rustiger aan gaat doen, is het eensgezinde antwoord heel duidelijk: “Onze vader is nog steeds bloedfanatiek en heeft nog energie genoeg voor de komende twintig jaar. Die weet voorlopig niet wat stoppen is.” 

Rustiger aan doen zit er voorlopig ook niet in voor Gerrie van Tiem en Marcel Zweers en hun team van 25 vaste medewerkers. Er liggen, naast de Melius, nog vijf schepen die afgebouwd worden voor de kant. En is er inmiddels gestart met de bouw van een 135 meter lang passagiersschip, terwijl de opdracht van een chemicaliën- en twee gastankers in portefeuille zit.  

tekst: Jan Hoek
Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.