- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwMts Melbourne als eerste over de streep met Scania Stage V-motoren

Mts Melbourne als eerste over de streep met Scania Stage V-motoren

- Advertentie -

Delen

Breko Shipbuilding & Repairhttp://www.breko.com transformeerde een gerenommeerd, door Gebr. de Jonge gebouwd casco tot mts Melbourne voor Unibarge Barging. Dat exploiteert deze 85 x 9,50 meter grote tanker voor een Duitse investeerder op bareboat-basis. Het mts Melbourne ademt klimaatneutraal met twee Scania DC-13 312A Stage V-voortstuwingsmotoren en twee John Deere Stage V-generatorsets. 

We spreken fleetmanager Alex Wanders die in 2021 het milieu ‘als een belanghebbende deel­nemer’ in nieuwbouw beschouwt. “Ja, in feite hebben het milieu én de wetgeving de toon gezet. Als Unibarge switchen we mee naar vergroening! Deze Melbourne met Scania Stage V-motoren in combinatie met Scania nabehandelingstechniek is onze primeur!”

Wetgeving

“De recent in de vaart gekomen New Orleans, Baltimore en Portland zijn nog met CCR2-motoren uitgerust en voorzien met het Exhaust Gas Purification (EGP)-systeem van Van Mourik uit Groot-Ammers, een installatie die goed is voor ‘Stage V compliant’. De emissiestap die je ermee bereikt is enorm. De blackbox registreert dat.” 

Stage-V motor van Scania
(foto johan de Witte)

Alex Wanders vervolgt: “Bij dit systeem bepaalt wetgeving echter dat er geen certificaat behaald kan worden met vermelding van een Stage V gecertificeerde motor. Wel wordt hiermee aan de emissie-eisen van Stage V voldaan, vandaar ‘Stage V compliant’.”

“Hierbij meten we ook nog aan de pijp. Hoewel uitstoot aan de pijp van een Stage V compliant hetzelfde is als van de Stage V-motor, geeft de wetgever geen gelijke waardering. Eerst in 2022 zal het in werking tredende emissielabelsysteem deze oplossing nagenoeg gelijk aan Stage V gecertificeerde motoren waarderen, waarbij er door SGS periodiek gemeten moet worden. En dat is niet altijd appeltje-eitje.”

Hoe ervaren de medewerkers het aan boord, Alex?
“Ja, we nemen wel beslissingen om het uit te voeren, maar de medewerkers aan boord moeten er mee werken, en ook gemotiveerd zijn en dat graag blijven. Je moet het samen ook goed voorbereiden, dat bevordert de betrokkenheid. Immers het vraagt onder andere aandacht, administratie, periodiek onderhoud en het vullen van de ureumtanks. Inmiddels varen er vijf van dergelijke installaties met nabehandeling.”

Wordt de investering terug­verdiend, denk je?
“Eerst en vooral: met het milieu valt niet te calculeren, maar we zijn ook niet roomser dan de paus en natuurlijk beseffen we dienst­verlenend te zijn. Daarbij bouwen we graag aan een goed partnerschap met onze opdrachtgevers door diensten en modern emissievrij materiaal aan te bieden. Ondanks het altijd een vrije marktwerking is, gaan we van waardering uit die ook in vracht tot uitdrukking komt. Samen ervaar en werk je aan de transitie naar vergroening.”

machinekamer van mts Melbourne
De ruime machinekamer. (foto Johan de Witte)

Ruim en clean

Bijna zou door al het specifieke over Stage V de kwaliteit van Breko’s installatie in de ‘afbouw­emissie’ verdwijnen. Dus nog even naar de machinekamer: de twee Scania’s komen nauwelijks met de kop boven de platen uit en er staat een generator in het midden. Ze laten een zee van ruimte over. Ook de driemaal verdikking van katalysator-, filter- en demper in de uitlaatleiding is bij dit relatief kleine vermogen bescheiden van afmeting. Het is er ruim en clean. Een klasse-installatie, de conservering heeft het grijze Unibarge-label.

Er zijn vijf centertanks met spiralen. PSI installeerde zoals gebruikelijk een blitse leidingstraat. De tanks zijn gecoat met Hempels Galvosil 15700. Heatmaster leverde een thermische ketel van 80 kW. Voor de twee Bornemann-pompen en Verhaar-boegschroef staan er in voor- en achtermachinekamer John Deere’s als energiebronnen. De Melbourne is een type C met toekomstperspectief. We zien een betimmering van Hoogendoorn Maritieme Betimmeringen en Interieurbouw met een chique, zwart gespoten stalen lessenaar die oogt als kunststof. 

Voordat we aan wal stappen geven we kapi­tein Peter de Jager en zijn crew een hoog cijfer voor de netheid en complete conservering van de Melbourne, ofschoon dat wanneer je de vloot bekijkt, uniform ‘des Unibarge’ is.

tekst: Johan de Witte

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -