RWS verbreedt Maasgeul Rotterdam voor grote containerschepen

0

Als Maasvlakte 2 eind 2013 in gebruik wordt genomen, komen er meer zeer grote containerschepen naar Rotterdam toe. Om wachttijden bij het invaren van de Rotterdamse haven te voorkomen, verbreedt Rijkswaterstaat dit voorjaar de Maasgeul. Deze vaargeul op de Noordzee is de toegang naar de haven van Rotterdam. In de zomer van 2012 kunnen de grote schepen het nieuwe deel van de Maasgeul gebruiken.

Dat maakte rijkshavenmeester René de Vries

De kaart van de huidige Maasgeul.

vandaag bekend tijdens de presentatie van de nautische jaarcijfers van de Rotterdamse haven.

Bereikbaarheid
Zeeschepen met een diepgang van meer dan 14,30 meter gebruiken de Maasgeul om van en naar Rotterdam te varen. Havenbedrijf Rotterdam verwacht dat door de anleg van Maasvlakte 2 het aantal zeer grote containerschepen dat de haven in of uitvaart, toeneemt van ongeveer zestig in 2011 tot zo’n 1.500 per jaar in 2020. "Door de toegangsweg op de Noordzee te verbreden is voor grote zeeschepen de komende decennia de bereikbaarheid van de Rotterdamse haven gegarandeerd en blijft de haven economisch aantrekkelijk."

Tweerichtingsverkeer
Nu is de Maasgeul 500 tot 600 meter breed. Dit is te smal om schepen met een diepgang van meer dan 14,30 meter elkaar op een veilige afstand te laten passeren. Aan de noordzijde verbreedt Rijkswaterstaat de Maasgeul tot gemiddeld 830 meter, zodat ook voor deze grote schepen tweerichtingsverkeer mogelijk wordt.
Het nieuwe deel van de Maasgeul gaat gebruikt worden door schepen die de Rotterdamse haven verlaten. Deze schepen vervoeren geen lading en steken daardoor minder diep dan de geladen schepen die de haven binnenkomen. Het nieuwe deel wordt daarom ongeveer 3 meter minder diep dan de huidige Maasgeul.

Prehistorisch landschap

Archeologen zijn dankzij de verbreding van de Maasgeul meer te weten gekomen over het landschap waarin de mensen in de steentijd leefden. In het gebied van de verbreding is archeologisch onderzoek gedaan met behulp van seismologie en boringen. Hierdoor is ontdekt dat er in het gebied dat nu zee is, vroeger een kleine zandheuvel lag langs een rivier. Een droog stukje grond in een drassig landschap.

Baggeren tot 21 meter diepte
De werkzaamheden om de Maasgeul te verbreden worden naar verwachting uitgevoerd tussen april en juli. Dat gebeurt door Van Oord.
Het westelijke deel van de Maasgeul is van nature al op de gewenste diepte. Tussen 1 en 5 kilometer vanaf de havenlichten bij Hoek van Holland wordt ongeveer 350.000 kubieke meter klei en veen van de zeebodem weggebaggerd tot ongeveer 21 meter diepte. Hiermee zouden 140 olympische zwembaden gevuld kunnen worden.
Rijkswaterstaat houdt ook het bestaande deel van de Maasgeul continu op diepte. Jaarlijks wordt hiervoor 1,7 miljoen kubieke meter materiaal van de zeebodem gebaggerd, dat staat gelijk aan 680 zwembaden.

Loodsen
Naar verwachting kan de havenmeester van Rotterdam het nieuwe deel van de Maasgeul rond 1 augustus in gebruik nemen. Voor die tijd wordt de nieuwe situatie ingetekend op de zeekaarten en markeringen van de vaarweg aangepast. Ook worden er afspraken gemaakt met loodsen en kapiteins over het gebruik van het nieuwe deel van de Maasgeul.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.