Doorbraak in arbeidstijdenregeling

0

De ondertekening in Brussel op 15 februari. Van links naar rechts Jean-François Dalaise, EBU, Jan Veldman, ESO, Nick Bramley en Eduardo Chagas.

De ondertekening van de overeenkomst tussen EBU, ESO en ETF (de Europese vakbonden), gisteren 15 februari in Brussel bij DG Sociale Zaken betekent een doorbraak in de regeling voor de arbeidstijdenregeling specifiek voor de binnenvaart.

Daarover is jarenlang onderhandeld door deze drie partijen. Het akkoord betreft arbeidstijden, rekening houdend met de vaartijden. “Daar zijn we best trots op. Bij zoiets zie je hoe belangrijk het is dat je representatief bent”, vertelde EBU-secretaris generaal Theresia Hacksteiner onlangs in de Binnenvaartkrant.

Passagiers
De regeling omvat ook een ‘adequate voorziening’ voor het seizoenwerk in de passagiersvaart. “Het is een grote stap voorwaarts, aldus bestuurslid Dalaise van de EBU bij de ondertekeningsceremonie.
De specifieke omstandigheden en werktijden in de binnenvaart vroegen om een speciale, sectorale richtlijn. De overeenkomst behelst zowel richtlijnen voor bemanning als voor overige personeel aan boord.
In grote lijnen komt het erop neer dat:
– de totale werktijd mag per week niet langer zijn dan 48 uur,
– personeel heeft recht op vier weken per jaar doorbetaald verlof,
– en op minimaal tien uur rust per dag, waarvan zes uur aansluitend en tenminste 84 uur rust over een hele week.
Er mag met rustdagen geschoven worden, mits wordt voldaan aan de minimum voorzieningen zoals hierboven omschreven.
Erbij wordt vermeld dat deze overeenkomst de sector moet ondersteunen en aantrekkelijk maakt voor personeel. De sociale partners vragen de Europese Commissie om de overeenkomst algemeen verbindend te verklaren binnen de EU.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.