- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwRiver Side, besteld in die andere wereld

River Side, besteld in die andere wereld

- Advertentie -

Delen

Gebr. De Jonge Shipbuilding Services bouwden op zijn Servische werf in Kladovo voor River Dance BV uit Ridderkerk een 135 meter strak en lichtgewicht drogeladingschip van prima kwaliteit. De Groot Motoren in Dordrecht installeerde, DSB Interbouw was verantwoordelijk voor betimmering en comfort en NavMate voor de elektriciteit en techniek.

In die andere wereld van 2007 is dit schip besteld. Mei 2009 arriveerde het casco uit Servië. Wanneer je dan op 14 december proefvaart, ben je zeven maanden verder. Je hebt de inbouweuforie dan wel gehad en je mist een stuk inkomen omdat het een paar maanden vlotter had gekund. Ondanks de economische malaise is het aanschuiven in de afbouw; het trekt een zware wissel op medewerkers en onderaannemers. Afbouw vergt veel geduld en wijsheid van de opdrachtgever!

Rationeel
We praten met de eigenaar van de River Side, Johan Eleveld, die even tijd voor ons neemt en aanschuift. We kennen hem van het in april 2009 in de vaart gekomen koppelverband River Dance, eveneens besteld in de sky-is-the-limit-periode.
Johans kijk op de zaak is nuchter en rationeel, niettemin is hij in deze tijd dankbaar dat zijn ouders Henk en Jans Eleveld deze nieuwe River Side in beweging houden en hij zelf op de River Dance kan blijven. In gesprek met hem is hét onderwerp van deze tijd onvermijdelijk: "Ondernemers, makelaars en bankinstellingen schoten te ver door in schaalvergroting en hun financieringsaanpak; niemand trapte op de rem. Naar te veel werd niet geluisterd. In het devies van meegaan met de business, werd de scheepvaart een optiemarkt.”
“Wij hebben gebruik gemaakt van deze groeiende economie. Inmiddels zitten we in een dal, waarin het ondernemerssucces uit voorgaande jaren duur betaald wordt. De vrachtprijzen zijn onnodig laag en ondernemersplannen rammelen. Niettemin hebben we ons enthousiasme niet verloren en leert een terugblik in het verleden dat niets blijft zo het is."
Het wordt doorgaan en de rug recht houden voor degenen die nog nooit aan de grond zijn gelopen. Vloed tilt je na verloop van tij(d) weer over droogtes heen.

SenterNovem
Twee Van Ballegooy-stuurroosters (1,20 meter diameter) aangedreven door 2 x 560 pk Cummins gaven op het Vuile Gat een dikke 6 kilometer per uur snelheid aan twee gekoppelde schepen met in totaal 7500 ton waterverplaatsing. Aan deze stuurrooster-units zijn niet-stuurbare koproeren geconstrueerd die hydraulisch bedienbaar zijn, in 16 graden op de as van het schip staan en het varen met een 135-er tot een aangename bezigheid maken.

(foto’s Johan de Witte)

De River Side is 135 x 11,45 meter en meet 3900 ton. Uitgekiend met een collega-135-er viel de proefvaart op dezelfde dag waarmee het duwcerficaat in de wacht werd gesleept. Overigens: proefvaart? Wat moet er mis gaan met twee door Koedood geleverde 1278 pk Mitsubishi’s, Wärtsilä-schroeven en roeren van Scheepswerf Boer uit Sliedrecht. Een innovatief eigen ontwerp van een dubbelroersysteem, dat op de energielijst van SenterNovem staat, waarmee aftrek in aanmerking komt.
Voor de cascokwaliteit staat Gebr. De Jonge Shipbuilding Services garant. Een werf die beschikt over 24 hectare werkterrein, moderne faciliteiten en een slipway van 145 meter. Production Technical Solutions (PTS) uit Hulst leverde en ontwikkelde op aanvraag van De Groot Motoren een autokraan die van 10 tot 18 meter uitschuift en volgens een erkend certificaat op deze lengte 2,4 ton tilt.

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -