- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwUitstekende promotie voor Dagevos Shipping

Uitstekende promotie voor Dagevos Shipping

- Advertentie -

Delen

Opa Jacobus (Ko) Dagevos startte het familiebedrijf in Wemeldinge in 1939 als parlevinker/oliehandelaar op een bunkerboot van 18 kuub. In 1964 kwam zijn schoonzoon Jan Warbout in het bedrijf. Vier jaar later werd de eerste nieuwbouwtanker gebouwd bij Boele in Bolnes. De enkelwandige tanker Gerda José (67 x 8,20 meter, later verlengd tot 89 meter) werd gedoopt door zijn echtgenote Truus Warbout-Dagevos, de moeder van John en Piet Warbout. Het bedrijf, gelegen aan de monding van de Oosterschelde, groeide gestaag en dat veranderde niet toen met de broers John en Piet Warbout de derde generatie aan het roer kwam.

Piet, John en Jan Warbout (vlnr).

Onlangs werd de bij Breko afgebouwde 8660 ton metende dubbelwandige tanker Promotion (135 x 17,50 meter) opgeleverd. Het was eigenlijk de bedoeling dat de 93-jarige oma Dagevos het schip zou dopen, maar fysieke problemen (knie) verhinderde dat. Daarom doopte moeder Truus na ruim veertig jaar wederom een tanker van het meer dan zeventig jaar bestaande Zeeuwse familiebedrijf.

Tankvaartrederij
De Promotion is het tiende schip dat in opdracht van Dagevos Shipping is gebouwd. Hun eigen tankvaartrederij bestaat nu uit vier dubbelwandige tankers, terwijl zes schepen zijn doorverkocht. De tankvaartrederij (vier type C-tankers in verschillende afmetingen en twaalf deelnemingen in andere tankers) is een van de activiteiten van familie Warbout. Daarnaast is er Dagevos Seashipping, dat zich hoofdzakelijk bezighoudt met het vervoer van plantaardige oliën in Noordwest-Europa en een deel Middellandse Zee. In 1974 werd een tankpark opgestart bestaande uit zes tanks met een capaciteit van in totaal 9.000 ton voor de opslag van mineralen. Na verloop van tijd werd het park onder de naam Ecotank omgebouwd voor de opslag van plantaardige producten. Ecotank is met 26 tanks uitgegroeid tot ‘een zee van opslag’ met een totale capaciteit van 85.000 ton.
Voor de snelle afhandeling van schepen en tankwagens, beschikt het bedrijf over twee eigen laad-/lossteigers voor schepen en verschillende laadpunten voor tankwagens met weegbrug op het terrein. Klanten van Ecotank kunnen op elk moment van de dag op afstand bekijken hoe het met hun opgeslagen producten gesteld is. Er worden voornamelijk vloeibare producten in de tanks opgeslagen, zoals plantaardige/eetbare oliën en vetten, melasse en biodiesels.

Gastvrij
Ecotank is een bedrijf dat constant innoveert en dat geldt in feite ook voor Dagevos Shipping. Daarvoor verantwoordelijk zijn John Warbout, sinds 1980 in het bedrijf met commerciële zaken als hoofdtaak, en zijn broer Piet, sinds 1984 actief in het bedrijf met technische zaken in zijn portefeuille. Ze hebben alle afdelingen van het bedrijf doorlopen en hebben tegenwoordig de leiding in handen.

(foto ‘s Jan Hoek)

Gemoedelijke en gastvrije Zeeuwen, die allebei zelf gevaren hebben en daardoor weten waarover ze praten. Met de Promotion hebben de broers een multifunctionele tanker gebouwd. Over de nieuwbouw vertellen ze: “Het casco is afkomstig uit Turkije. Het bestek hebben we op basis van onze ervaring met de afbouw van andere tankers en in nauw overleg met Breko gedaan. Het is onze eerste tanker die we bij Breko hebben laten afbouwen. We hebben voor deze werf gekozen omdat ze de nodige ervaring hebben met de afbouw van grote tankers. De afbouw is probleemloos verlopen, mede dankzij de inzet van het schippersechtpaar Johan en Yvonne Wisse die voor ons voor de vierde maal betrokken waren bij de afbouw van een tanker.”

Docking-systeem
De Promotion is zo breed mogelijk inzetbaar en kan desgewenst ook opereren als bunkertanker. Het schip beschikt over een ketel, spiralen en een giek van 30 meter, terwijl het leidingsysteem is aangepast, evenals de pompen. Er zijn twaalf tanks aan boord met een totale capaciteit van 9.000 kuub en zes laad-/lospompen van Bornemann met een capaciteit van elk 350 kuub. Een aardige bijkomstigheid is dat de tanks dankzij de Scheldehuid anderhalf maal sterker zijn dan gebruikelijk.

De Promotion gaat varen voor Interstream Barging. “De tanker is voorzien van het Docking-systeem van Radio Holland en heeft daardoor ogen in de zij. Daardoor kan de exacte afstand bepaald worden en dat is prettig met een 17,50 meter breed schip als je bijvoorbeeld door de sluis bij Vreeswijk moet. Die is namelijk 18 meter breed en met dit systeem hopen we enige schade te voorkomen.”
“We hebben vanwege goede ervaringen gekozen voor twee ABC-motoren van 1800 pk bij 1000 toeren. Er zijn twee kopschroeven van elk 500 pk en er is een dubbel leidingsysteem. We hechten veel waarde aan bedrijfszekerheid en hebben daarom niet beknibbeld op techniek en vermogens. De overdracht van de Promotion heeft in combinatie met een kerstborrel en slechts in bijzijn van personeel en familie in Wemeldinge plaatsgevonden. We overwegen wel het 75-jarig jubileum in aanwezigheid van klanten en relaties wat grootser aan te pakken.”

(Jan Hoek)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -