- Advertentie -
- Advertentie -
HomeRijkswaterstaat wil af van ‘schrikhoogtes’ bij peilschalen

Rijkswaterstaat wil af van ‘schrikhoogtes’ bij peilschalen

- Advertentie -

Delen

Bij een deel van de peilschalen bij bruggen in Nederland wordt rekening gehouden met de zogenaamde ‘schrikhoogte’, als een extra veiligheidsmarge. Rijkswaterstaat wil daar vanaf, maar het duurt nog een aantal jaar voordat alle peilschalen in het land zijn aangepast.

Een bericht erover staat op de website van Rijkswaterstaat. De vaarwegbeheerder verspreidt dat ook actief. Rijkswaterstaat geeft erin aan dat schippers er voor de zekerheid altijd vanuit moeten gaan dat er géén schrikhoogte is meegerekend in de peilschaal.

Veiligheidsmarge

De schrikhoogte is een veiligheidsmarge die soms wordt meegerekend in de aangegeven hoogte van een brug. Dat is om te voorkomen dat schepen vast komen te zitten of de brug raken. Wanneer schippers niet weten of deze marge al is inbegrepen, kunnen ze verkeerde aannames maken over de daadwerkelijke doorvaarthoogte, waarschuwt Rijkswaterstaat.

Op dit moment verschilt het per locatie of de peilschaal bij een brug met of zonder schrikhoogte is. Dat kan leiden tot verwarring… en aanvaringen tegen bruggen. Daarom adviseert Rijkswaterstaat schippers om altijd de berekening te maken alsof er geen schrikhoogte is verwerkt.

Juiste doorvaarthoogte

“Dit betekent dat schippers voldoende marge moeten aanhouden om veilig onder bruggen door te varen. Veiligheid staat zoals altijd voorop”, aldus Iris Reuselaars, directeur scheepvaart- en watermanagement bij Rijkswaterstaat.

“Bij Rijkswaterstaat zijn we ons bewust van deze verschillen. De bedoeling is dat op termijn alle peilschalen geen schrikhoogte bevatten, maar het duurt een aantal jaar voordat dit uniform op alle locaties is doorgevoerd. Op de website van Vaarweginformatie staat per locatie de doorvaarhoogte zonder schrikhoogte aangegeven, de zogenoemde daadwerkelijke doorvaarhoogte.” Naast de daadwerkelijke brughoogte ten opzichte van NAP wordt ook het streefpeil bij kanalen of Maatgevende Hoge WaterStand (MHWS) bij rivieren op Vaarweginformatie aangegeven.

Hoogtedetectie

Naast het zorgen voor uniformiteit van de peilschalen werkt Rijkswaterstaat ook aan andere manieren om de veiligheid bij bruggen te verhogen. Zo loopt er op dit moment een proef op de Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl: bij Sluis Gaarkeuken wordt met automatische hoogtedetectie bepaald of een schip niet te hoog is. Die detectie werkt met laserstraal-technologie en is vergelijkbaar met de metingen die worden gebruikt om te controleren of vrachtwagen voldoen aan de maximale doorrijhoogte van een tunnel. Dit systeem biedt een visuele waarschuwing aan schippers, zodat ze onmiddellijk kunnen zien of hun schip te hoog is om veilig onder de brug door te varen.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -