Bij het Maritiem Buitenmuseum in de Leuvehaven ligt een grote verzameling oude schepen. Met havenkranen, elevatoren en andere havenattributen van weleer vormt het een nostalgisch decor. Maar nu ligt er als dissonant een moderne dwaalgast die daar eigenlijk niet thuishoort.
Voorop staat “The Ocean Cleanup”, maar dat is niet de scheepsnaam. Het schip heet
Interceptor 004. Het staat aan bakboord achter aangegeven zonder thuishaven erbij. Het is Engels voor ‘onderschepper’, een passende naam voor dit futuristisch ogende vaartuig.
Plasticvanger
Het is een catamaran van 24 meter die vaart op 100 procent zonne-energie met lithium-ion batterijen (dus zonder geluid en emissies) en het is een ‘plasticvanger’. Die werkt als volgt: voorop leiden armen het afval naar een schuin hellende lopende band die net onder de waterspiegel begint. Hiermee gaat het afval omhoog en valt in een container.
Binnenin staan er zes op een ponton. Als ze vol zijn wordt de ponton aan de achterkant uitgevaren en afgevoerd naar een afvalinzamelaar.
Geestelijk vader is Boyan Slat. De jonge Nederlander oogst wereldwijd bewondering voor zijn inspanningen: hij is gedreven om plastic uit het aquatisch milieu te verwijderen.
Met de 001B, een U-vormige buis van kunststof was hij doende met de Great Pacific Garbage Patch, een gigantisch plastic soepveld tussen Hawaï en Californië. De 001B hield het afval niet goed vast, maar leidde wel tot een verbeterd ontwerp.
Er zijn systemen in werking in Jakarta en op de Klang River in Maleisië. Binnenkort wordt
begonnen in de Vietnamese Mekong Delta. De Interceptor 004 is gericht op plastic in rivieren: aanpak bij de bron, zodat het afval niet in zee komt. Een test in Rotterdam met honderden gele eendjes verliep succesvol.