Oproep Nedcargo-directie: blijf vasthouden aan klimaatambities

1
Het Nedcargo-distributiecentrum in Waddinxveen.

In het pre-coronatijdperk heeft Nedcargo veel duurzame projecten gestart. Die zijn nu volop in uitwerking. Het gaat onder meer om de bouw van elektrisch aangedreven binnenvaartschepen. De eerste is de Nijmegen Max, die bij Concordia Damen is afbouw is.

De Nederlandse logistieke dienstverlener houdt vast aan de ingeslagen weg. De directeuren-eigenaren Diederik Antvelink en Roderick de la Houssaye vinden dat klimaatambities en investeringen niet mogen worden uitgesteld of verschoven. Ze rekenen erop dat het Nederlandse kabinet zijn beloftes op dat gebied ook waar maakt.

Niet vertragen

In september 2019 presenteerde minister Wopke Hoekstra een plan om 50 miljard euro in een structuurfonds te stoppen, brengen Antvelink en De La Houssaye in herinnering. Vanuit dit fonds zouden duurzaamheid en klimaatprojecten gefinancierd kunnen worden. Eurocommissaris Frans Timmermans kwam met een nog ambitieuzer plan om heel Europa klimaatneutraal te maken. Met investeringen van meer 1.000 miljard Euro.

Diederik Antvelink: “Wij hebbend dit toegejuicht. Wij hebben daar samen met onze klanten ook programma’s voor opgestart. Ik vrees dat door de coronacrisis deze gelden niet uitgegeven gaan worden aan dit soort projecten, maar gebruikt gaan worden om de consumptie in stand te houden. Het is zeer ongewenst als de stimuleringsmaatregelen zorgen voor vertraging van duurzaamheidsprojecten.”

Diederik Antvelink (links) en Roderick de la Houssaye. (foto’s Nedcargo)

Elektrische binnenvaartschepen

De eerste signalen van populistische partijen om klimaatbeleid uit te stellen zijn al hoorbaar, aldus Diederik Antvelink, die dat totaal onverantwoordelijk vindt. Zelf heeft Nedcargo een aantal grote, duurzame projecten in uitvoering om de emissie van CO2 en stoffen die slecht zijn voor de lokale luchtkwaliteit terug te dringen. Het bedrijf uit Waddinxveen gaat daar gewoon mee door. “Ondanks wellicht economische tegenspoed na de coronacrisis.”

In Nederland komen dit jaar nog drie elektrische binnenvaartschepen in de vaart. Die worden op dit moment gebouwd in Werkendam en China, distributiecentra In Soesterberg en Haaften worden aangepast zodat ze vanaf 2022 klimaatneutraal opereren en in 2021 gaan de eerste vrachtauto’s elektrisch rijden.

Diederik Antvelink: “Dit zijn grote investeringen; in totaal boven de 50 miljoen euro. Wij rekenen in deze projecten op stimulering van de overheid.”

Weggegooid geld

Roderick de la Houssaye is zelfs nog stelliger en beschouwt de klimaat- en duurzaamheidsambities als essentieel voor Nederland om mee te blijven tellen in Europa: “Als deze stimuleringsmaatregelen uitgesteld gaan worden of helemaal op de lange termijn worden geschoven, dan komen we nooit meer uit het economische dal veroorzaakt door de coronacrisis. Dan zullen alleen de zuidelijke Europese landen profiteren van de miljarden euro’s die nu vrijgemaakt worden in Europa. Deze zullen gebruikt worden voor consumptiestimulering en overheidsschuldreductie. Weggegooid geld!”

Diederik Antvelink: ‘Alle programma’s draaien we gezamenlijk met onze klanten. Onze klanten produceren consumentenproducten. Daar blijven de duurzaamheidsambities hoog. Maar bij een economische crisis kan de consument weleens zijn zinnen zetten op andere zaken. Wij moeten ervoor waken dat duurzaamheid niet van de tafel verdwijnt. Ik roep dan ook op om duurzaamheid hoog op de agenda te houden.”

Roderick De la Houssaye voegt toe: “Voor de stimuleringsmaatregelen qua consumptie en schuldenverlichting komt Nederland niet in aanmerking voor Europees geld. Maar als we veel geld laten alloceren voor duurzaamheidsprojecten, dan kan Nederland extra profiteren van de nieuwe geldstromen. Het is politiek wellicht niet het populairst, maar voor de lange termijn van Nederland essentieel.”

Op vijf strategische locaties in Nederland en België beheert Nedcargo 100 miljoen kilo aan levensmiddelen.

Coronacrisis

Nedcargo beheert voor voedingsmiddelenproducenten voorraden in Nederland en België. Op vijf strategische locaties in Nederland en België beheert Nedcargo 100 miljoen kilo aan levensmiddelen. Met de distributie van bijna 1 miljard kilo per jaar zorgt Nedcargo voor circa 20 procent van alle houdbare levensmiddelen in de supermarkten.

De coronacrisis raakt Nedcargo hard. Een derde van het volume komt vanuit leveringen voor de horeca, foodservice, out of home en duty free. Deze sectoren liggen nu volledig stil.

Nedcargo heeft zich gewapend tegen de financiële dip door extra kredieten van de Rabobank en de Belgium Bank en maakt gebruik van de Nederlandse NOW-regeling en de Belgische overmachtenregeling. Hierdoor kan Nedcargo de leveringen van alle levensmiddelen blijven garanderen zolang de coronamaatregelen duren.

Eeuwig zonde!

De la Houssaye: “De eerste drie weken van de coronacrisis hebben we vooral aan de knoppen gezeten om al onze medewerkers veilig te kunnen laten werken en de goederen te kunnen leveren. Nu er wat normalisatie ontstaat, kijken we weer naar de toekomst. En hebben ondertussen alle projecten weer opgepakt.”

“Onze enige angst is dat duurzaamheid op de achtergrond raakt. Dat zou eeuwig zonde zijn! Vandaar dat we de politiek en de overheid oproepen zich nu al uit te spreken dat de klimaat en duurzaamheid ambities gehandhaafd blijven en dat de budgetten op peil blijven.”

 

 

 

Article bottom ad

1 reactie

  1. Frans Timmermans wil 1000 miljard. De EU deelt nu al en gaat nog veel meer miljarden aan fondsen beschikbaar stellen . Raad eens welke 4 netto betalende Staten dat feestje mogen betalen ?

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.