Antwerpen boekt toch nog 4 procent groei in eerste kwartaal

0
(foto Port of Antwerp)

De totale goederenoverslag van Port of Antwerp steeg in het eerste kwartaal met 4,0 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2019. De totale overslag kwam daarmee uit op 59,1 miljoen ton.

De groei van de containeroverslag compenseerde de daling van andere goederenstromen zoals conventioneel stukgoed en voertuigen. De impact van de coronacrisis was in de eerste drie maanden nog maar beperkt merkbaar.

Met een groei van 9,5 procent in TEU en 9,4 procent in tonnage blijft de containertrafiek veruit het grootste segment in de haven van Antwerpen. Er was een verhoging merkbaar van farmaproducten en e-commerce en verder blijft de vraag naar gezonde etenswaren en voeding met lange houdbaarheid stijgen. Alle vaargebieden lieten een sterke groei zien, behalve het Verre Oosten. Daar was de daling 2,2 procent.

Breakbulk onder druk

Mondiale handelsperikelen hebben sinds midden 2019 effect op breakbulk-goederenstromen. Dit resulteerde voor Antwerpen in een daling van 27,8 procent. Vooral de aanvoer werd zwaar getroffen.

Bij de overslag van ijzer en staal, de belangrijkste goederengroep binnen dit segment, gaat de negatieve trend verder; de daling was 36,8 procent. Het stilvallen van de autofabrieken had namelijk een dubbel negatief effect: een verminderde staalaanvoer aan de ene kant en een daling van de overslag van het aantal nieuwe wagens met 18 procent aan de andere kant. De totale roro-overslag daalde met 20,3 procent.

Veel meer kolen

De droge bulkoverslag kende aan het einde van het eerste kwartaal een lichte stijging van 1,2 procent. Er werd in deze periode drie keer zoveel kolen verscheept als in dezelfde periode vorig jaar. Dat had te maken met toegenomen speculatie in deze markt. Daarnaast kende schroot een lichte groei, terwijl de overige producten droge bulk, zoals meststoffen, ertsen en zand, afnemen.

Het vloeibaar massagoed bleef nagenoeg gelijk. Dat heeft te maken met economische groeivertragingen en schommelende olieprijzen. De overslag van chemicaliën kende een groei van 4 procent.  De overslag van aardoliederivaten nam toe met 1,3 procent terwijl het segment ruwe aardolie terugviel met 13,5 procent.

Impact corona

Als gevolg van de coronapandemie is er op mondiale schaal sprake van disrupties in de globale productie- en logistieke ketens. De haven van Antwerpen gaat daar als internationaal knooppunt van goederenstromen ook de gevolgen van merken. De impact van de crisis op het eerste kwartaal was nog beperkt, aldus Port of Antwerp, maar zal zichtbaar worden in het tweede kwartaal: door geschrapte afvaarten, het stilvallen van belangrijke industriesectoren in West-Europa (zoals de automobielsector) en veranderende consumentenpatronen.

“Het is echter koffiedikkijken wat de uiteindelijke impact zal zijn op de globale economie en dus ook op de goederenstromen in de haven van Antwerpen. Veel zal afhangen van hoe snel de industrie opnieuw kan opstarten en het consumentenvertrouwen zich herstelt.”

100 procent operationeel

Havenschepen Annick De Ridder zegt: “Ondanks de ingrijpende maatschappelijke gevolgen van de corona uitbraak blijft de haven van Antwerpen 100 procent operationeel. Goederenoverslag en -productie gaan onverminderd door. Dat is te danken aan de inspanningen van de hele havengemeenschap van werknemers en werkgevers. Alle ketenpartners blijven de situatie permanent monitoren en indien nodig bijsturen. Zo kan de haven van Antwerpen blijven inspelen op de wisselende vragen van de markt. Ik kan niet genoeg benadrukken dat ik enorm dankbaar ben voor iedereen die de haven doet draaien.”

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.