- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsNedcargo en BCTN kiezen voor elektrisch varen op ZESpacks

Nedcargo en BCTN kiezen voor elektrisch varen op ZESpacks

- Advertentie -

Delen

De Den Bosch Max Groen gaat elektrisch varen met uitwisselbare batterijen. Eigenaar Nedcargo ondertekende daarvoor op 8 november een contract met Inland Terminals Group (ITG), en Zero Emission Services (ZES). Vanaf april 2024 gaat het containerschip elektrisch en volledig emissieloos tussen Den Bosch, Maasvlakte en Moerdijk varen met ZES-technologie. Na de Den Bosch Max Groen zullen nog vier andere schepen van Nedcargo volgen.

Inland terminal-operator BCTN, onderdeel van Inland Terminals Group, logistiek dienstverlener Nedcargo en technologieleverancier ZES willen samen emissieloze verbindingen op belangrijke corridors realiseren en de verduurzaming van de binnenvaart versnellen. Voor hun samenwerken binnen de gehele logistieke keten hebben ze afspraken en doelstellingen vastgelegd in Project Zero.0.

De Den Bosch Max Groen wordt het tweede schip dat met uitwisselbare batterijcontainers van ZES gaat varen. Sinds september 2021 vaart de Alphenaar ermee tussen Alphen aan den Rijn en Moerdijk.

ZESpacks

Het schip Den Bosch Max Groen is in 2021 afgebouwd, heeft een lengte van 90 meter en vaart containers voor Heineken en andere klanten. Het schip is in eigendom van Nedcargo en is al bij de bouw voorbereid voor een elektrisch vaart. Om met de ZESpacks (modulaire 20 voets energiecontainers) te varen is een aantal aanpassingen nodig. Zo wordt de dieselgenerator verwijderd en komt er een vast accupakket aan boord.

De ZESpacks worden opgeladen met groene energie via de nieuwste generatie 2 x 1MVA-laadstations van ZES. De laadstations en ZESpacks zijn uitgerust met een 1MW Megawatt Charging System (MCS) connector waardoor de ZESpacks slechts in drie uur volledig kunnen worden opgeladen.

Het gebruik van de ZESpacks gebeurt op basis van een pay-per-use betaalmodel. De aandelen van ZES zijn in handen van Ebusco, ING, Havenbedrijf Rotterdam en Wärtsilä. Het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat ondersteunt het initiatief sinds de start.

Nieuwe laadstations

Met het elektrificeren van de Den Bosch Max Groen vermindert Nedcargo de uitstoot naar verwachting met circa 715 ton CO2 en 13 ton NOx per jaar. Zodra ook de andere vier schepen elektrisch op ZESpacks varen is de impact nog groter.

Om de Den Bosch Max Groen, en op termijn ook de Den Bosch Max Blauw, Nijmegen Max, Venray Max en Roermond Max, te kunnen voorzien van volgeladen ZESpacks komen er op strategische locaties nieuwe ZES-laadstations. Het eerste laadstation zal in het eerste kwartaal van 2024 op de BCTN-terminal in Alblasserdam worden gerealiseerd. Laadstations in Den Bosch (op de BCTN-terminal), in Moerdijk en bij de Prins Johan Frisohaven in Rotterdam zullen kort daarna volgen.

De containers met batterijen zijn uitwisselbaar. (foto ZES)

Subsidie

Voor de vergroening van de binnenvaart is vanuit het Nationale Groei Fonds 50 miljoen euro beschikbaar gemaakt voor de verdere uitrol van ZES. Het geld is bedoeld voor de uitbreiding van de infrastructuur (meer laadstations en batterijcontainers) en voor de ombouw of nieuwbouw van schepen. Nedcargo financiert de scheepsombouw door gebruik te maken van deze subsidie (Scheepssubsidieregeling NGF) en een bijdrage uit de Nederlandse Greendeal.

“Nedcargo heeft besloten zijn nek uit te steken en te investeren in de toekomst. In 2050 moet de binnenvaart zero emission zijn. Als iedereen wacht tot 2045, gaat het verkeerd. Je kunt in zo’n korte periode niet 6.000 schepen ombouwen”, zegt Marnix Vos, projectmanager bij Nedcargo. “Wij willen er nu bij zijn en we zijn er klaar voor. Samen met BCTN en ZES gaan we een duurzame businesscase neerzetten. Met dat doel zijn we deze pilot begonnen.”

Inland Terminals Group is sinds 2021 100 procent aandeelhouder van BCTN. CEO Eduard Backer: “Als grootste inland terminal-operator van de Benelux willen wij het voortouw nemen in het verder verduurzamen van de binnenvaart. Het innovatieproject met het elektrificeren van de Den Bosch Max Groen is een mooie eerste stap om dit doel te bereiken. Bij een succesvolle evaluatie van het project zullen er nog meerdere schepen volgen.”

Woorden omzetten in daden

Volgens Bart Hoevenaars, CEO van Zero Emission Services, zijn uit de succesvolle pilot met de Alphenaar veel nuttige en waardevolle lessen getrokken. “Deze overeenkomst tussen ZES, Nedcargo en BCTN is een uitermate belangrijke en grote stap naar de opschaling van ZES in Nederland.”

“Net als het geval is bij de eigenaar van de Alphenaar, CCT, hebben we aan Nedcargo, de eigenaar van de DB Max Groen, en de betrokken terminaleigenaar BCTN, opnieuw zeer toegewijde belangrijke partners die zich bewust zijn van de noodzaak om de uitstoot van de binnenvaartvloot tot nul te reduceren. Ze zijn zich er niet alleen van bewust, ze zetten de woorden ook om in daden omdat ze tot de conclusie zijn gekomen dat elektrisch varen met ZES een schoon, betaalbaar en werkbaar alternatief is. Niemand ontkomt aan de noodzaak om de uitstoot terug te dringen. Deze partijen nemen, door met ZES in zee te gaan, daarin hun verantwoordelijkheid.”

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -