Nijmegen wil vuile schepen weren; schone krijgen korting

0
Een schip passeert Nijmegen op de Waal.

Nijmegen wil schepen gaan weren die geen CCR2-motor (of schoner) hebben. Net als Rotterdam dat vanaf 2025 gaat doen. Aan de andere kan komen schepen die juist schoner zijn en een Green Award hebben, straks in aanmerking voor 15 procent korting op het havengeld.

Dat zijn maatregelen uit de nieuwe plannen van Nijmegen om “de luchtkwaliteit in de stad in de komende 10 jaar verder te verhogen en de gezondheid van inwoners te verbeteren”. In totaal gaat het om bijna dertig maatregelen, waaronder zero-emissiezones voor stadslogistiek en een verbod voor oude brommers en scooters in delen van de stad.

“Uit onderzoeken van de afgelopen jaren blijkt dat de scheepvaart op de Waal verhoudingsgewijs een steeds grotere luchtvervuiler wordt in Nijmegen”, schrijft de gemeente in het deze maand gepresenteerde uitvoeringsprogramma 2020–2030: Op weg naar een gezonde luchtkwaliteit. “Dat komt onder meer doordat auto’s qua uitstoot sneller schoner worden dan schepen. Daarom wil de stad hier snel extra aandacht voor.”

Green Deal

Het stadsbestuur beseft dat daar nationale en internationale samenwerking voor nodig is. Daarom is Nijmegen betrokken bij samenwerkingsverbanden als het Europese project CLINSH (dat draait om schone technieken in de binnenvaart) en de landelijke Green Deal (Nijmegen is de enige gemeente die daar zijn handtekening onder heeft gezet).

“Lokaal wil Nijmegen doen wat mogelijk is, daarom gaat Nijmegen, samen met Rotterdam, de toegang tot havenbekkens beperken voor vervuilende schepen.” Met energiebedrijf ENGIE en containeroperator BCTN werkt de gemeente ook aan een Energy Transshipment Hub voor elektrische schepen.

Minder CO2

Nijmegen gaat ook meer walstroom aanleggen, nageschakelde technieken, elektrisch varen en schonere brandstoffen stimuleren en varend ontgassen tegengaan. Want de gemeente realiseert zich dat binnenvaart niet alleen als vervuiler gezien moet worden. In het uitvoeringsprogramma valt ook te lezen dat “vervoer over water nog steeds per vrachtkilometer minder CO2 uitstoot dan vrachtvervoer over de weg. Bovendien zou de congestie op wegen toenemen als meer vrachtvervoer over de weg zou gaan. De recente Green Deal van de Europese Commissie roept op tot aanzienlijke verschuiving van wegvervoer naar transport over water.”

 

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.