Port of Moerdijk krijgt een nieuw laadstation voor binnenvaartschepen. Havenbedrijf Moerdijk, Combined Cargo Terminals (CCT) en Zero Emission Services (ZES) hebben hiervoor een samenwerkingsovereenkomst gesloten. Het station bij CCT Moerdijk is het vijfde in het landelijke ZES-netwerk.
Volgens Havenbedrijf Moerdijk is het laadstation een belangrijke stap in de verduurzaming van de binnenvaart. ZES gebruikt 100 procent groene energie en kent geen uitstoot van CO2, fijnstof en stikstof. Bovendien varen schepen die met ZESpacks werken veel stiller dan dieselschepen.
“Met dit laadstation zetten we de volgende stap. We maken het verder verduurzamen van de binnenvaart in Moerdijk mogelijk en stimuleren de transitie naar zero-emissie schepen”, zegt Paul Dirix, CEO van Havenbedrijf Moerdijk.
ZESpacks
ZES biedt schippers verwisselbare batterijcontainers, de zogenoemde ZESpacks. Deze 20ft containers laden op in havens en kunnen eenvoudig worden omgewisseld tegen volle, zodat schepen zonder lange wachttijd doorvaren. Schippers betalen via een pay-per-use-model.
Inmiddels zijn er ZES-laadstations in Alphen aan den Rijn, Den Bosch en Alblasserdam en wordt er gebouwd in de Rotterdamse Waalhaven. Met Moerdijk komt daar een nieuwe schakel bij.
Lees ook: Nieuwe subsidieronde voor elektrisch varen met ZES batterijen
Vanaf 2026 beschikbaar
Het laadstation wordt gebouwd op een perceel van Havenbedrijf Moerdijk, direct naast de terminal van CCT. CCT verzorgt de wissel van de ZESpacks met haar kraan en deelt met ZES de elektriciteitsaansluiting. Het station krijgt capaciteit voor twee ZESpacks van elk 2,9 MWh, die in drie uur volledig zijn opgeladen.
De ZESpacks kunnen behalve voor de aandrijving van binnenvaartschepen ook worden ingezet voor mobiele walstroom, tijdelijke bouwstroom of bij netcongestie. De bouw van het laadstation staat gepland voor het najaar van 2025. Vanaf 2026 zijn de eerste ZESpacks met groene stroom beschikbaar in Moerdijk.