Alphenaar vaart als eerste op ZESpacks

0
De Alphenaar laadt een ZESpack met volle batterijen. (foto Ries van Wendel de Joode)

Vandaag start Zero Emission Services (ZES) met de vaart van de Alphenaar, het eerste Nederlandse binnenvaartschip dat voor de aandrijving gebruik maakt van verwisselbare batterijcontainers. De Alphenaar vaart namens CCT tussen Alphen aan den Rijn en Moerdijk voor bierbrouwer Heineken, de eerste eindklant van ZES.

Hiermee is de ingebruikname van het innovatieve energiesysteem van ZES voor de binnenvaart een feit. De ZESpacks zijn standaard 20-voets containers gevuld met batterijen, die worden geladen met groene stroom. De eerste twee ZESpacks worden geladen en gewisseld bij het eerste laadstation op de terminal van CCT in Alphen aan den Rijn.

‘Zero emissie vaarroutes’

ZES wil op korte termijn op te schalen naar acht schepen, acht laadstations en veertien ZESpacks. Tot 2030 wil het bedrijf dertig ‘zero emissie vaarroutes’ realiseren. Het bedrijf werd vorig jaar opgericht door ENGIE, ING, Wärtsilä en Havenbedrijf Rotterdam, met steun van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

“Het energieconcept dat ZES in de markt zet, draagt met de besparing van zo’n 1.000 ton CO2 en 7 ton NOx per schip per jaar direct bij aan reductie van emissies. Daarbij produceren schepen die varen met ZES geen fijnstof en geluid”, zegt CEO Willem Dedden. Het concept omvat ook de organisatie van de benodigde laadinfrastructuur en een pay-per-use-constructie waarbij schippers alleen voor het gebruik van de energie betalen. De investering in ZESpacks komt voor rekening van ZES.

De Alphenaar, elektrisch varend van Alphen aan den Rijn naar Moerdijk. (foto Ries van Wendel de Joode)

10-jarig contract

Deze opzet maakt ZES zeer gebruiksvriendelijk en schaalbaar. Dedden: “ZES biedt overheden en bedrijven een kant-en-klare oplossing om te verduurzamen.” Een van die bedrijven is Heineken, dat samen met vervoerder CCT de eerste klant is van ZES met een 10-jarig contract.

ZES is ontstaan uit het Groene Cirkels-project om een klimaatneutrale containerpendel te realiseren tussen de Heineken-brouwerij in Zoeterwoude en de haven van Rotterdam.

Aanpasbaar

Dedden: “Naast direct bij te dragen aan de realisatie van emissievrije binnenvaart, zet ZES een standaard neer die de transitie naar emissievrije binnenvaart versnelt. Met onze ZESpack, een standaard 20 voets container, en een standaard connector (de ‘“stekker’) leggen we de basis. In combinatie met het door ING bedachte financierings- en pay-per-use-pakket, biedt ZES schippers een laagdrempelige, toekomstbestendige innovatie”, die voor iedereen openstaat.

Het systeem is aanpasbaar als de techniek verbetert: de ZESpacks die nu in gebruik zijn, werken met Lithium-Ion-batterijen, maar in de toekomst kan dat ook waterstof, ammoniak of iets anders zijn.” Dedden: De ZESpack past altijd op de aansluiting, ongeacht het soort energie dat er in de container zit.” Om deze reden geeft ZES de profielen voor de connector ook rechteloos vrij, zodat meerdere leveranciers van energiecontainers ermee kunnen werken en er een standaard ontstaat.

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.