Ondanks de Brexit en de coronapandemie kijkt Havenbedrijf Moerdijk terug op een goed jaar. Zowel de binnenvaart als de zeevaart groeiden. De totale overslag steeg met 7 procent tot 17,8 miljoen ton. De binnenvaart neemt daarvan het grootste deel voor haar rekening: 10,5 miljoen ton. Dat was 5 procent meer dan in 2020. De meeste groei in de overslag was zichtbaar bij de containers. Die plusten met 8 procent naar 746.546 TEU.
Port of Moerdijk heeft in 2021 belangrijke stappen gezet in het versterken van zijn positie in de Vlaams-Nederlandse delta, stelt het havenbedrijf in een persbericht over de overslagcijfers. “Een scherpe en ambitieuze bedrijfsstrategie, nieuwe klanten, uitbreidingen, tal van ontwikkelingen en de officiële start van het Logistiek Park Moerdijk (LPM). Het jaar 2021 kenmerkte zich voor het havenbedrijf als een jaar van duurzame ontwikkelingen en groei in werkgelegenheid en in cijfers voor zowel de binnen- als zeevaart.”
Knooppunt
Ferdinand van den Oever, directeur van Havenbedrijf Moerdijk, zegt: “Door strategische keuzes te maken realiseren wij duurzame groei. Door bewuste keuzes te maken bouwt Havenbedrijf Moerdijk ook komende jaren door aan haar ambitie: Port of Moerdijk is hét knooppunt voor duurzame Europese toegevoegde waarde logistiek en circulaire chemie in de Vlaams-Nederlandse delta.”
“We hebben scherp geformuleerd waar wij en onze partners voor staan. Meetbare doelen zijn aan de bedrijfsstrategie toegevoegd waardoor het havenbedrijf nóg beter invulling kan geven aan de rol als ketenregisseur” vervolgt Van den Oever. “Om bedrijven op Port of Moerdijk met elkaar te verbinden zijn we in 2021 gestart met de industrietafels. Zowel op het gebied van industrie, shortsea als het spoor organiseren we (digitale) bijeenkomsten om gezamenlijke doelen en belangen te realiseren. Dat leidt niet alleen tot groei, maar zorgt er ook voor dat we de aanjager kunnen zijn voor duurzame transities.”
Nieuwe verbindingen
Nieuwe bedrijven als Air Liquide en Frigo vestigden zich het afgelopen jaar in het Moerdijkse haven- en industriegebied. MM Metal Recycling en Lidl breidden uit,
In 2021 heeft Port of Moerdijk verder een aantal nieuwe verbindingen gerealiseerd. Zo breidde vanuit het shortsea cluster A2B-online uit met een extra afvaart van Moerdijk naar het Verenigd Koninkrijk. Spoorvrachtoperator Lineas startte met een nieuwe treinverbinding tussen Moerdijk en Antwerpen. Ook is de nieuwe spoorterminal in gebruik genomen.
Na een jarenlange aanloop krijgt het logistiek Park Moerdijk (LPM) inmiddels ook echt vorm. Het eerste bedrijf dat zich op LPM gaat vestigen is DSV. DSV is een bekende speler op het haven en industrieterrein Moerdijk en de nieuwe nummer 1 in de Top 100 Logistieke Dienstverleners in Nederland. Het bedrijf heeft getekend voor de ontwikkeling van meer dan 200.00 m2 opslag en distributie en neemt daarvoor de hele eerste fase van meer dan 34 hectare grond af.
Duurzamer
Verduurzaming van de haven komt op veel manieren terug. Zo verwelkomde Moerdijk in 2021 het eerste elektrische binnenvaartschip. Zero Emission Services (ZES) vaart voor bierbrouwer Heineken met de Alphenaar volledig emissieloos tussen Alphen aan den Rijn en Moerdijk.
Om na de binnenvaart ook stappen te zetten in de elektrificatie van de zeevaart kreeg Port of Moerdijk subsidie van de provincie Noord-Brabant en het Ministerie van I&W. Met die 436.000 euro maakt de haven er werk van om ook walstroom aan de zeevaart aan te bieden.
In 2021 is verder een eigen zonnepark in gebruik genomen (aan de Westelijke Randweg). Dankzij een nieuwe methode is daarbij de constructie versterkt zodat ondanks zware storm of sneeuwval ook de grond onder de zonnepanelen die dienst doet als kabels en leidingenstrook nog efficiënt kan worden gebruikt.