Het Tuchtcollege voor de Scheepvaart legt de kapitein van havensleepboot VB Seal een geldboete van 600 euro op. De man wordt verantwoordelijk gehouden voor de aanvaring met de olietanker Gulholmen in de mist bij de Maas 5-boei in februari van dit jaar.
Volgens het Tuchtcollege heeft de kapitein onvoldoende gebruikgemaakt van de radar en daardoor de positie van zijn schip niet bewaakt. De sleepboot dreef ongemerkt weg en kruiste zo de koerslijn van de tanker. Daarmee zou hij hebben gehandeld in strijd met de zorg die een goed zeeman in acht moet nemen. Het college benadrukt: “Levensgevaar voor de bemanningsleden van de VB Seal was hierbij niet uitgesloten.”
Lees ook: Sleepboot lek: vier opvarenden naar ziekenhuis
De kapitein voerde in zijn verweer aan dat hij de radar wel had gebruikt en dat hij de boei visueel in het oog hield. Door het wisselende zicht zou hij niet hebben gemerkt dat de sleepboot afweek van de positie. Ook wees hij op zijn lange staat van dienst en het feit dat hij kort na het incident met pensioen ging. Volgens hem zou een waarschuwing volstaan.
Het Tuchtcollege achtte dat niet overtuigend en legde de boete op. De uitspraak geldt als een belangrijk precedent, omdat nog eens wordt benadrukt dat ook ervaren kapiteins bij slecht zicht verplicht zijn om de radar als hoofdmiddel te gebruiken en de positie voortdurend te controleren.