Mts Sascha heeft een slank model met maximale tonnage van 2250 op minimale 85 x 11,45 afmeting! Met 1276 pk Mitsubishi loopt ze als een haas zonder spoor van hekgolf aan de kont en is bijzonder stil. De stuurhut zakt aan dek. In ballast reikt ze niet hoger dan 4,30 meter. Twee man aan boord is voldoende. Kortom een duurzame- economisch waardevaste tanker die ook met een matig briesje door de recessie zeilt ofwel breed inzetbaar is. Last but not least: Gulf zorgt voor lading!
Sascha is de doopdame. (foto’s Johan de Witte)
Wanneer we aan boord komen, is Sascha Bout ijverig bezig haar bijdrage aan het nieuwe schip van haar vader te leveren door folie van de stuurhut te verwijderen. Plakkerig langdurig karweitje! Het resultaat is te zien op 16 augustus wanneer de partyboot Gemini II langszij de Sascha afmeert. Opendag, volk op de kade, er wordt gespeecht, dan zijn aller ogen gericht op de doopdame Sascha, ze grijpt de champagne fles en zwiert hem begeleid door ‘Ik wens u en uw bemanning goede vaart en doop u Sacha”, in één keer aan scherven.
Compleet
Shipyard Trico leverde deze nieuwe Sascha compleet. De werf liet het casco bouwen bij de Gebr. De Jonge in Kladovo, die dit in functie reeds bewezen Sascha concept van het voorgaande mts Elay kopieerden. Niettemin heeft opdrachtgever Geert Bout van G. Bout Tankschiffahrt uit Datteln er aan gesleuteld en eigen visie ingebracht. Voornamelijk het leidingsysteem heeft hij samen met Trico Piping naar het systeem van de Nikki aangepast. Als enige particulier die voor Gulf vaart geeft hij zijn opdrachtgever ook een stem in scheepsuitvoering. Namelijk voor 2000 ton van dezelfde soort is in Den Helder geen opslag. Het dubbele leidingsysteem maakt het mogelijk om de volle tonnage te delen in hoog en laag zwavelige olie en tegelijkertijd te laden of lossen. Geert: “Wanneer je er op vaart en mee werkt krijg je visie hoe dingen beter kunnen. Van je eigen schip probeer je een ideale tanker te maken. Voor het oog wil ook wat hebben we de roeflijn en raamindeling in de bestaande Elay tekening aangepast. Trapopgang naar de stuurhut is verlicht en dicht gemaakt.”
Later zien we dat ook het achterdek sophisticated dubbel is. Nog wat kleine dingen zoals RVS van Trico leunen dicht tegen hobby aan. De RVS swing-away type S deksels evenals halfronden voor en achter op de bolderkasten heeft Kladovo gerealiseerd. We tellen 7 tanks en 2 Bornemann pompen van EPS. De woning- en stuurhut betimmering hebben hier het kenmerk van Willemsen uit Huissen. Topkwaliteit! Meuzelaar met zijn sanitair etcetera doet daar niet voor onder. In de machinekamer heeft Dolo Repair met zijn aluminium vloer de Mitsubishi van Koedood een fraai podium gegeven. EMS zorgde voor de gehele elektrische installatie en van der Velden houdt de Sascha op koers. Op 7 augustus nam Lloyds in het Vuile Gat examen af waarbij de Sascha: uitstekend op haar rapport kreeg. Een breed inzetbaar schip waarvoor Geert Bout betreffende realisatie, kwalitatieve afwerking, korte bouwtijd maar ook voor samenwerking, ‘zijn pet afneemt’.
Hoe en waarom
Zijn vorige Nikki heeft -zo meldde de Binnenvaartkrant in het nieuwbouw artikel- de X-Factor. Het was goed genomineerd want na een paar jaar is de carrière zichtbaar. De Mercator van de Wijs wordt aangekocht en de in 2007 verworven Sascha verkocht, waar deze nieuwe Sascha voor in de plaats komt. Een mooi resultaat, als je bedenkt dat voor de eerste Sascha alleen een Duitse bank wilde financieren. Hij weet zijn levenspartner Jolanda achter hem in gezin, werk en zakelijke business.
Geert Bout is een in Rotterdam opgegroeide Groninger. Hij werd matroos en schipper bij zijn vader aan boord en nadien ondernemer. Zijn eerste nieuwe kreeg de naam Nikki. Sander Leeuwestein weet daar alles van. Hij is kapitein en bijna 10 jaar medewerker, niettemin heeft hij deze Sascha opgepoetst als eigenaar.
(Johan de Witte)