Terwijl de medewerkers van het kantoor in Luxemburg de bestaande schepen van de gezamenlijke vloot volgens planning blijven inzetten voor hun opdrachtgevers hebben Erik Verstraeten en Peter Peeters het laatste half jaar veel tijd besteed aan uitbreiding van de beschikbare tonnage van de vloot binnen de verschillende ondernemingen. Veel van de schepen varen voor Unitas Shipping and Trucking Company N.V., één van de dochterondernemingen van GEFO waarmee een hechte relatie wordt onderhouden en waaruit de vraag kwam naar een verdere uitbreiding van volumes. Recentelijk werd daartoe bij TeamCo voor Verstraeten’s Amber Shipping International S.A. het mts Equally afgebouwd. Het casco werd geleverd door Rensen Shipbuilding in samenwerking met Oosse Maritiem.
Goed nieuws
Enkele weken later brengen wij een bezoek aan Machinefabriek A.A. Vink van Bram van Rees in Sliedrecht. Daar hebben we een afspraak met Peter Peeters; Erik Verstraeten is op reis. We ontmoetten Peeters voor het laatst in Antwerpen bij de gelijktijdige doop van de schepen mts Eternity en mts Integrity. Op de foto’s die we daar maakten zien we Peeters in kostuum, bij het werk aan boord op deze tropische dag in Sliedrecht voelt hij zich tijdens de afbouw beter in een short en een T-shirt.
(foto Hans Heiligers)
Van hem horen wij dat er niet slechts uitsluitend naar nieuwbouw werd gekeken maar dat er ook een schip uit de markt is gekocht. Het is het ex mts Palandiel dat een jaar in de vaart is geweest. Na aankoop door Verstraeten’s Amélie Shipping S.A.R.L. kreeg het schip een grondige update waarna het werd omgedoopt tot Euphory, een naam die geheel in lijn met alle andere scheepsnamen van de vloot en steevast eindigt op ‘Y’.
Het schip dat langszij ligt is het ex mts Samusin, een schip waarvan vorig jaar de afbouw bij Vink werd stilgelegd omdat er door meerdere partijen retentierecht werd uitgeoefend. Ook dat schip werd gekocht en dat betekende goed nieuws voor de bij de bouw betrokken aannemers en leveranciers die daardoor hun werk alsnog mogen uitvoeren en betaald krijgen. Sterker nog: we begrijpen van Peeters dat sommigen zelfs veel meer werk hebben mogen doen.
Aangepast leidingwerk
Peeters kent het klappen van de zweep; vanaf zijn kinderjaren groeide hij op aan boord van tankschepen van zijn (groot)ouders. Vanuit zijn kennis, ervaring en in samenhang met de kwaliteitseisen die de onderneming zichzelf oplegt tegenover hun opdrachtgevers hebben ze stevige veranderingen doorgevoerd.
Verstraeten en Peeters werken al ruim zeven jaar samen en hebben onder de naam Eternity Shipping S.A.R.L. een gezamenlijke deelname in meerdere schepen, zo ook in dit nieuwe mts Fidelity. Als we daar aan boord gaan zien we dat er technisch veel is verbeterd en uitgebreid aan het oorspronkelijk bedachte duplo-dekleidingsysteem, het pompbedrijf en manifold. Het schip heeft een afmeting van 110 x 11,40 x 3,15 meter. “De meetbrief zal uitkomen rond de 2.500 ton”, zegt Peeters, “waarbij de acht tanks een gezamenlijke inhoud hebben van ongeveer 3.000 m3.” Door de aanpassingen van het leidingwerk licht hij ons toe dat niet slechts een partij van 4/4 kan worden vervoerd maar dat er bij voorbeeld ook kan worden ingenomen met de combinatie van 6/2.
(foto Hans Heiligers)
De proefvaart is over enkele dagen en ondanks de volbloed tropische dag die in Sliedrecht in de meteogeschiedenisboeken wordt bijgeschreven wordt er toch stevig doorgewerkt. De rederij heeft een eigen lakspuiter in dienst en zijn werk op de schepen zou niet misstaan in de jachtenbouw. De medewerkers van Pinta Unisol die de leidingen isoleren hebben het zwaar door de opgenomen warmte in het materiaal dat zij moeten verwerken en aanbrengen. Bikkels!
Wat dat betreft boft de ploeg van Electric Marine Support die op dit moment in het stuurhuis ten volle van de airco profiteert. Peeters is in zijn sas met de manier waarop zij voor de zoveelste maal tot volle tevredenheid de scheepselektrotechniek verzorgt. Ook wij zijn tevreden met ze: op ons verzoek plaatsen ze twee beeldschermen in twee nog lege plaatsen van de lessenaar zodat wij een volledige foto daarvan kunnen maken.
In de machinekamer is alles gereed, de robuuste 1800 pk MTU kreeg daar de beste plaats. Het kort achter elkaar in de vaart brengen van de drie tankschepen Equally, Euphory en Fidelity is daarmee afgerond en geheel volgens planning verlopen.
(Hans Heiligers)