Langs de kade bij de werf van Teamco Shipyard in Heusden ligt de allernieuwste Duitse gastanker mts IMPERIAL GAS 90 met het achterschip tegenover dat van het zusterschip mts IMPERIAL GAS 91. Het uiterlijk van beide schepen vertoont nog veel verschillen. Het mts IMPERIAL GAS 90 heeft al een geslaagde proefvaart achter de rug en ook alle benodigde certificaten al op zak. Het schip staat grandioos in de lak en de bemanning zal met veel plezier binnen enkele dagen aan de eerste reis beginnen.
Aan het andere schip, ‘de 91’ zoals deze door de mensen op de werf wordt genoemd wordt nog volop gewerkt. De tanks staan al op hun juiste plaats onder het dek en het stuurhuis staat eveneens gereed om aan boord te worden gezet. Ongelofelijk hoeveel kabelbomen er al prefab in zo’n kaal stuurhuis zijn gemonteerd voor verbinding met alles wat er binnenkort op moet worden aangesloten.
(foto Hans Heiligers)
Nieuwe naam en styling
We hadden er al iets over gelezen en zien nu met eigen ogen tot hoe ver in de praktijk de impact reikt van het besluit dat de LEHNKERING ondernemingen van IMPERIAL Shipping Group voortaan onder die naam en met één styling naar buiten gaan treden. En zoals we aan boord van het mts IMPERIAL GAS 90 zien wordt die styling heel ver doorgevoerd door Europa’s nummer 1 binnenvaart onderneming voor vervoer van droge (bulk)lading, chemie, minerale producten en projectlading. Zelfs de bijboot is volledig in stijl geschilderd. De bouwtekeningen van de twee schepen zijn uiteraard bijna een jaar oud en werden daardoor aanvankelijk uitgebracht voor LEHNKERING Reederei GmbH. Daarom werd bij de bouw op correcte wijze de toen geldende naam LRG GAS 90 en LRG GAS 91 op de schepen geplaatst. Die letters zijn ondertussen met enige moeite weggepoetst en moeten alleen op het mts IMPERIAL GAS 91 nog worden vervangen
Veiligheid en functionaliteit
"Het wordt een mega operatie om de namen van de LEHNKERING rederijschepen die nu deel uitmaken van de IMPERIAL Shipping Group te voorzien van de naam IMPERIAL, gevolgd door een aanvullende naam waarmee het schip zich verder onderscheidend maakt." Dat zegt Reedereiinspektor Gerhard Horst van de IMPERIAL Shipping Group ons in het stuurhuis van mts IMPERIAL GAS 90. Wij realiseren ons meteen wat hij bedoelt. Het gaat niet alleen om schilderwerk of een andere naam op het schip. Denk ook maar eens aan het kadaster, andere inschrijvingen, klasse, certificering en EBIS. Een mega operatie die al wel is ingezet maar voorlopig niet zomaar is afgerond en dat kan ook niet anders. Terwijl wij in gesprek zijn zien we dat de lessenaar in staal is uitgevoerd.
Dat noopt Gerhard Horst meteen tot de toelichting dat bij hun rederijschepen veiligheid en functionaliteit boven de luxe van een design lessenaar gaat. "En als er onverhoopt eens iets is dan kun je er direct zonder problemen bij", verduidelijkt hij.
Bewezen concepten
Horst en zijn collega’s hebben voor de bouw van mts IMPERIAL GAS 90 en mts IMPERIAL GAS 91 alle gewenste technische details voor de schepen neergelegd bij Teamco Shipyard. In gezamenlijk overleg kwam men tot een sluitende bouwtekening waarvoor de in de praktijk bewezen concepten van de schepen LRG 87, LRG 88 en LRG 89 als vertrekpunt werden gebruikt.
Op enkele kleine onderdelen zijn wat zaken aangepast, dat gebeurt altijd"", zegt Gerrie van Tiem. "Aan de basis is niets veranderd." En dat vertrouwde draagvlak ligt in september 2012 eveneens aan de basis voor het besluit van de opdrachtgever om deze uitbreiding van de eigen vloot opnieuw turnkey bij Teamco te laten bouwen.
(foto Hans Heiligers)
Technische hoogstand
De door Rensen-Driessen Shipbuilding geleverde casco’s werden onder klasse van Bureau Veritas gebouwd bij de Roemeense Severnav Shipyard. De strakke tijdsplanning binnen het bestek vormde zeker een uitdaging maar werd ruimschoots behaald. En daardoor ligt de afbouw IMPERIAL GAS 91 zelfs royaal voor op het oorspronkelijk schema. Het mts IMPERIAL GAS 90 heeft een Scheldehuid en biedt plaats aan zes tanks die ieder een inhoud hebben van 460m3. Ze zijn gebouwd door Gronemeyer & Banck en werden per schip vanuit Duitsland aangevoerd. Aan dek vormt het leidingwerk met de daarbij horende meet- en regelapparatuur, flenzen en afsluiters één grote indrukwekkende technische hoogstand.
Teamco’s projectmanager Patrick Jansen is trots op ‘zijn’ ploeg en vertelt ons nog even tussendoor dat zij met uitzondering van het elektra de installatie van de machinekamer geheel zelf hebben gerealiseerd. Alles werd direct uit eerste hand via onderliggende eigen tekeningen voorbereid. Zelfs het volledige leidingwerk werd geheel 1:1 op de werf van Teamco door eigen pijpfitters tot stand gebracht.
(Hans Heiligers)