Veel bank- en postkantoren kregen de laatste jaren een andere bestemming. Zo ook het postkantoor van Wemeldinge. Al jaren terug begon dit in het centrum gelegen pand aan een tweede leven als kantoor van Rojas Tankers b.v. Deze onderneming verzorgt het management van rederijen, waaronder de personele bezetting, het toezien op veiligheid en de instandhouding van de certificaten. Daarnaast exploiteert Rojas Tankers een aantal tankschepen en bunkertankers, zowel voor derden als schepen van de eigen vloot van Baccarat b.v. Met de dienstverlening wordt een ruim geografisch gebied bestreken. Een aantal willekeurige bestemmingen: Amsterdam, Antwerpen, Brussel, Gent, Vlissingen en Basel.
Het kantoor biedt riant plaats aan de medewerkers. Het heeft nog steeds gepantserd glas. “Altijd handig als het personeel nog eens tegen mij in opstand komt”, grapt Rob Vergouwen. Nog voor onze jas uit is vraagt Robs echtgenote Jasmine (Ro-Jas) hoe ze de koffie mag serveren. Terwijl ze daar mee aan de gang gaat, maken wij een rondje door het kantoor. Aan de wanden hangen historische foto’s van schepen die in de opbouw naar de huidige onderneming van Rob een grote rol hebben gespeeld. Het verhaal dat bij de foto van (destijds) het eerste mts Rojas hoort, is ons het meest bijgebleven. Het was de ex-BP Advance, die haar werkterrein had voor de kust van Engeland. Het schip was een samenstel van het voor- en achterschip van mts Richi en het middenschip van mts Nachtwacht. Deze Rojas vaart nog steeds in België.
Op een andere foto zien we het eerste cruiseschip dat aanlegt bij de nieuwe passagiersterminal in Antwerpen. Het enorme schip wordt gebunkerd door de (destijds) Rojas II, waarbij de verhouding van de bunkertanker tegenover het varende kasteel volledig zoek is. Verder hangen er certificaten van het Maritiem Instituut de Ruyter uit Vlissingen waaruit blijkt dat R. Vergouwen en S. de Joode van Rojas Tankers bevoegd zijn tot het geven van een competentiegerichte opleiding op school.
Optimist
Er is veel gebeurd sinds hij als 14-jarige kleinzoon bij zijn grootvader aan boord van de Terek stapte. Samen met Jasmine Vergouwen-Van Gulck vormt Rob een twee-eenheid die de onderneming al meer dan 25 jaar succesvol runt. Niet volgens het schema 14/14 maar volgens het veel strengere jasje met de maat 7/24. Ondanks deze ondersteuning moest Rob vorig jaar meer dan eens op zijn bolletje krabbelen om de planning passend te houden.
De machinekamer in het voorschip. (foto’s Hans Heiligers)
Vergouwen weet hoe de hazen lopen, heeft veel contacten en krijgt onverminderd veel vraag naar transport. Hij kan dat uitbesteden of zelf binnen de vloot van Baccarat een nieuw schip laten bouwen. Daardoor sluipt het onderwerp nieuwbouw meer dan eens in Robs gedachten, ondanks de economische dip die telkens opnieuw de kop opsteekt als een verkoudheid die niet goed is uitgeziekt. Misschien ook als een natuurlijke verplichting tegenover zijn zoon Rutger. Die heeft eerder zijn voetbalcarrière opgegeven en ingeruild voor een baan als schipper op vaders mts Baccarat.
Optimist als Rob Vergouwen is maakt hij op overtuigende wijze toch een afspraak bij Rensen Shipbuilding in Zwijndrecht. De weken daarop zal hij nog vaker zijn auto bij dat pand parkeren voor technische gesprekken met ing. Ubbo Rommerts. Vergouwen krijgt een bouwtekening mee van bureau International Naval Engineering Consultants uit Portugaal. Het plan wordt in juni 2009 omgezet in werkelijkheid door het plaatsen van de handtekeningen.
IJsselwerf
Het casco voor de nieuwe bunkertanker Rojas wordt gebouwd in China en komt in gezelschap van andere casco’s deze zomer aan in Rotterdam. De finale bestemming van het Rojas-casco ligt niet veel verder: de IJsselwerf van Govert Smits in Capelle aan den IJssel. Daar was ruimte gereserveerd voor de afbouw van de dubbelwandige type C-bunkertanker. De Rojas is 110 x 11,45 x 3,60 meter, meet 3130 ton en heeft verdeeld over tien tanks een gezamenlijke inhoud van 3800 m3.
De twee EPS Bornemann-pompen kunnen gezamenlijk de lading aan met een volume van maar liefst 1.000 m3 per uur. In het voorschip staat een indrukwekkende door Aalborg Industries geleverde heater. Het schip is geschikt om lading rond te pompen en heeft een bunkergiek van 26 meter die door Van Wijk gezond en wel bij Smits in Capelle aan den IJssel is bezorgd.
Onder het motto dat “iedereen moet doen waar hij goed in is”, stelt Vergouwen een surveyor aan voor het volledige afbouwproject bij de IJsselwerf. Het is Edward Verberght van bureau MTTC uit Sint-Gillis-Waas, die tot volle tevredenheid zijn reputatie voor de zoveelste maal heeft bevestigd.
Inzameling
En dan, veel sneller dan verwacht, was daar de open dag aan de Wilhelminakade in Rotterdam. De Rojas lag naast de Baccarat. Sommige gasten kwamen van ver. Recordhouders waren vrienden uit Boston en Singapore. Er was ook een delegatie van de binnenvaartopleiding van het Maritiem Instituut de Ruyter in Vlissingen. Langs de kade stonden twee clowns die ieder een grote gekleurde doos droegen. Daarin kon een donatie worden gedaan voor de jeugdkankerpatienten van het Maasstad Ziekenhuis in Rotterdam. Ook bij de doop van het mts Baccarat in 2009 hield Rojas Tankers zo’n inzameling; die bracht ruim tienduizend euro. Weer eens iets anders dan een bosje bloemen of een knopenbord. Het Maasstad Ziekenhuis weet een dergelijke actie altijd op de juiste wijze te waarderen. Dat bleek uit de aanwezigheid van kinderlongarts Annemie Boehmer in gezelschap van mevrouw A. Helmer het ziekenhuis vertegenwoordigde.
Zoals dat bijna altijd gaat: tijdens de rondgang over het schip hadden de gasten een uitgesproken voorkeur om de opgang naar het stuurhuis te bestijgen. Ze waren onder de indruk van de door Hoogendoorn betimmerde, karaktervolle kersenhouten lessenaar in het Kampers-stuurhuis. Ook in de woning zagen de vrienden en relaties hetzelfde ambachtelijke timmerwerk.
Ongedwongen
Het geel gekleurde zware werk uit de stal van Caterpillar is ruim vertegenwoordigd aan boord. We noemen een C3512 van 1501 pk en een C18 van 480 pk. Voor de veiligheid en bedrijfszekerheid heeft Vergouwen nog een Caterpillar C12 generatorset van 360 pk laten plaatsen zodat de continuïteit van de goede werking van de boegschroef of het pompwerk voor de bemanning is gewaarborgd. Verder is de Rojas nog uitgerust met twee Caterpillars C 4.4 die ieder 85 kVA aan het boordnet leveren. De keus voor de boegschroefinstallatie viel ook voor dit schip op Verhaar Omega. Aan dek kregen de nieuwste afsluiters van Econosto veel bekijks.
De scheepshoorn van Leen Polderman hing in de mast en speelde een belangrijke rol bij de vlagwisseling.
Naast het ongedwongen gedeelte stond er natuurlijk ook een plechtig moment op de uitnodiging voor de open dag. De doop werd als vanzelfsprekend op innemende wijze verricht door Jasmine Vergouwen-Van Gulck. De vlagwisseling stond op het lijstje van Rutger Vergouwen en werd afgesloten met drie stoten op een antieke scheepshoorn met een rijke historie. De hoorn heeft toebehoord aan Leen Polderman, een vriend van Rob Vergouwen die bij een roofoverval werd gedood. De scheepshoorn werd geschonken door Hugo en Bas Polderman van het gelijknamige bergingsbedrijf uit Hansweert.
Dubbel gevoel
Het spreekt voor zich dat ook Rob bij het woord feest een dubbel gevoel heeft. “Maar dat had mijn grootvader ook toen hij in 1963 het mts Terek afnam bij Piet Hein in Papendrecht”, zegt Rob. Hij vervolgt: “Natuurlijk heb ik net als mijn collega’s mijn bedenkingen bij alles wat er in de branche plaatsvindt.” Daarom heeft Vergouwen in overleg met zijn oudste zoon Pascal besloten het karakter van de bijeenkomst na de doop daarmee in overeenstemming te brengen.
Pascal is manager van drie stijlvolle horecaondernemingen. Behalve voor de Cruis Terminal, waar de gasten nu werden ontvangen is hij eveneens verantwoordelijk voor Het Heerenhuys en de allernieuwste loot aan de Dudok-stam: het voormalige loodskantoor aan de Van Vollenhovenstraat dat onder de naam Quartier du Port is omgetoverd tot hotel-restaurant. Het karaktervolle pand verkeert nog geheel in oorspronkelijke staat.
Na de doopplechtigheid en vlagwissel werden de gasten door Pascal Vergouwen in de Cruise Terminal ontvangen, waarbij ook hij tegenover hen en Rob en Jasmine het woord heeft gevoerd. De keuze voor het diner paste hij aan het jaargetijde en de temperatuur aan die de gasten buiten hadden ondervonden. Tijdens het walking diner was er een royale keuze aan allerlei verfijnde Hollandse stamppotjes. Oscar Harris zorgde voor muzikale gezelligheid. Harris scoort nog steeds goed bij een breed publiek en zong voor de actie voor het Maasstad zijn lied Song for the children. Wij hebben beloofd om niet te vermelden tot hoe laat een aantal bekende branchegenoten nog is gebleven.
(Hans Heiligers)