Wanneer de top van een bunkermast de wolken beroert, kanjers van leidingen, ketels, manshoge afsluiters, twee zware Bornemann-jongens van 875 kuub per uur elk plus een half dozijn uitlaatpijpen en kaapstanders aan dek duidelijk maken dat materiële ontwikkeling aan boord niet heeft stilgestaan, zijn we op de 135 x 13,50 x 4,55 meter en 5978 ton grote Atlantic Prestige. Het casco leverde Rensen Shipbuilding vanuit China en Dolderman installeerde deze tanker voor de firma Posttrans.
"Deze is van hetzelfde laken een pak als de Atlantic Power", zegt Andreas van Winssen, hoofd technische dienst binnenvaart bij Atlantic Schepen Exploitatie Maatschappij. “Het is een update! Het zit hem in kleine details binnen het technisch kader waarmee Dolderman, onderaannemers en onze bemanning, een goed exploiteerbaar schip realiseren. Nieuw is elke keer weer beter aangepast aan ontwikkelingen in onze branche. Techniek en elektronica maken dit schip veilig en makkelijk bedienbaar. We streven naar uniformiteit in uitvoering en inrichting van verblijven, waarbij onze medewerkers op elk schip thuis zijn.”
Tijd is geld
De Atlantic Prestige is zoals de naam zegt. Er is over- en onderdrukbewaking op de ladingpompen, waarmee vacuüm en persdruk gemaximeerd kunnen worden. Draait de pomp buiten de opgegeven specificaties, dan gaat deze vanzelf harder of zachter lopen. Nu we het toch over de pompen hebben: De BV Atlantic perst met twee door EPS geleverde Bornemanns de bunkers van de zeevaart vol met zo’n 1750 kuub per uur, onder het motto ‘tijd is geld’.
Maasvlakte II ligt nog in de kraamkamer en heeft onder andere schaalvergroting en een groen imago op het geweten. Het nieuwe land claimt eveneens de ‘hoge bloeddruk’ van tonnage waarmee de binnenvaart van stapel loopt. Men noemt het voortschrijdend inzicht of afdwingen van ontwikkelingen, waarmee overigens het economisch getij niet valt te manipuleren.
(foto’s Johan de Witte)
Niettemin is deze tanker toekomstbestendig. De Atlantic Prestige blinkt niet van luxe maar van potentie, specialisme en veiligheid. Eén van de twee 3508 voortstuwings-Caterpillars had tijdens de repetitie voor Lloyds al voldoende spierballen om aan de manoeuvrecriteria te voldoen. Bij deze afgenomen classificatie auditeerde IVW haar collega’s van LRS.
Raffinageterminal
De medewerkers van Verveer timmerden, in vergelijking met een vorige Atlantic, de decibels nog meer de kop in. Rugotech Pijpleidingen uit Zevenbergen – vast bij Dolderman aan tafel – heeft met pakweg 65 ton aan leidingwerk het trunkdek een karakter van een raffinageterminal gegeven. Naast twee Verhaar-boegschroeven en een Konutherm-ladingketel staan er in de ‘schatkamer’ op dit voorschip drie Cats (type C18), waarvan twee op het pompbedrijf en één voor de kopschroeven. Voor dunne producten volstaat één generator van 600 pk.
De functies van deze tanker heeft Electric Marine Support met kilometers kabel en een ‘overmacht’ aan kasten/apparatuur aan elkaar geknoopt. Climalogic heeft voor de juiste atmosfeer aan boord gezorgd. Bij de Atlantic Prestige zijn discipline en structuur ingebouwd en daar heeft de bemanning een fors deel aan!
Filosofie van de werkvloer
Bij de koffie aan de Dolderman-tafel zegt Andreas van Winssen met gedempte stem (zodat ze het niet horen en eventueel hun naast schoenen gaan lopen): "De manier en kwaliteit waarmee Dolderman en onderaannemers het werk oppakken, maakt werken aangenaam. Dat is tegenwoordig niet vanzelfsprekend, wanneer je kijkt naar politiek, bedrijfsleven of kunstwereld waar managers uitblinken in lakens uitdelen zonder het eigen bed op te kunnen schudden."
Praktijk is te dikwijls ondergeschikt aan theorie. Andersom moet het zijn. Wetenschap verdient onafhankelijkheid. Theoretici en politiek doen zoals ze denken en dat blijkt dikwijls hartstikke fout. Doen vergt overweging en minder emotie.
Als bunkerschip/vervoerder ben je dienstverlenend, dat vraagt professionaliteit en juiste presentatie. Binnenvaartambassadeur Arie Verberk ziet – weliswaar op lange termijn – een bijzonder goed perspectief voor de binnenvaart. Ofschoon diezelfde Verberk vindt dat het potentieel slecht benut wordt, er gebrek aan professionaliteit en onvoldoende samenwerking is. Dit laatste, ja. Hoewel Smit Kroes niets van samenwerken moest hebben. Verberks visie is met onze praktijk in aanvaring. Niet professioneel zonder nuances voor de gehele beroepsdiscipline, kom op zeg, is ie nou helemaal…
Op naar de volgende Atlantic Performer, die ernaast ligt en in januari gaat meedoen.
(Johan de Witte)