- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwAqua Albis ligt op stoom

Aqua Albis ligt op stoom

- Advertentie -

Delen

Ship Waste Oil Collector BV brengt een dubbelwandige multifunctionele type C-tanker in de vaart. Deze Aqua Albis is de eerste dubbelwandige tanker die geschikt is voor transport van olieproducten, lichte chemie én slopverwerking. Het casco draagt het kwaliteitslabel van Orsova en is volgens de Breko Papendrecht-norm geïnstalleerd. Het resultaat is veilig en duurzaam afgewerkt met ‘kamerbrede luxe’ van Willemsen Scheepsbetimmeringen.

Mede omdat de wetgeving eraan zit te komen dat slopafval dubbelwandig vervoerd moet worden, is deze Aqua Albis een vervanging van enkelwandig evenals schaalvergroting en veiligheid van slobverwerking voor firma en milieu. SWOC is met acht vaartuigen in de havens van Rotterdam, Vlaardingen, Dordrecht en Moerdijk, evenals in Amsterdam en Vlissingen actief. Het bedrijf, waar Kees de Koning en Theo Wubben ‘de lakens uitdelen’, is opgericht in 1974 als inzamelaar van vloeibare afval- en scheepsladinggerelateerde stoffen. Hoofdzakelijk uit de scheepvaart en (petro)chemische industrie.

(foto’s Johan de Witte)

SWOC in Rotterdam-Botlek is in het bezit van vergunningen, afgegeven door het ministerie van VROM, voor het inzamelen van alle soorten vloeibare scheepsafval in geheel Nederland en biedt hiervoor de meest milieu- en economisch vriendelijke oplossing. Voor de havenautoriteiten is SWOC een officiële ontvangstvoorziening van scheepsafvalstoffen. Om illegale olielozingen op zee te verminderen is in het Rotterdamse zeehavengeld een hoeveelheid olieafgifte ingecalculeerd, die gerelateerd is aan het kW-motorvermogen. Voor de toekomst wordt gestreefd dat zeeschepen met lege slobtanks de haven verlaten, ter voorkoming dat slops in de zogenoemde ’tank 9′ worden gepompt.
Elbe
De 86 x 9,60 meter grote Aqua Albis ligt aan de Brekokade ‘op stoom’ voor zijn karwei. De naam is latijn voor de Elbe, die in het Tsjechische Reuzengebergte op één van de toppen van de Snezka op 1390 meter hoogte ontspringt en 1164 kilometer later als een 15 kilomter brede stroom uitmondt in de Duitse Bocht. De schepen van SWOC hebben allemaal Latijnse riviernamen, vertelt kapitein Toon Versluis, die als ‘ambassadeur’ van de firma even later zijn schip toont.
"Een fraai casco", begint hij (was reeds opgevallen), "dat ik samen met collega Theo de Jong overeenkomstig onze ervaring mocht inrichten. Vooral op praktische dingen hebben we het accent gelegd, zoals op afmeermogelijkheid, inclusief kamwerk, stand van bolders-pinnen en vochtbescherming van bedienmodules. We zijn er vanaf het begin bij geweest en hebben ook gezorgd dat hij goed in de verf zit", aldus Toon.
De Wemeldinger (59) van geboorte, voer met zijn kok, roerganger en levenspartner Jannie Versluis-Vlietstra al overal waar water staat. Jannie legt de Aqua Albis langs het zeeschip door gebarentaal met de ‘baas’ op het voordek. "Op den duur ga je elkaar begrijpen; daar komt elektronica niet aan te pas."

GB-wimpeltje
Theo de Jong uit het Tholen van toen, waar onder andere Dagevos, Ribbens, de proviand- en bilgeboot nog existeerden, is collega-kapitein. Als joch mocht hij soms mee met een zo’n olieboot, hij leerde manoeuvreren en kreeg meer met schepen dan met studeren. Daarna als matroos op de Dordrecht 33 van Gebroeders Broere. Het al dertig jaar gekoesterde rood-witte GB-wimpeltje dat De Jong uit zijn valies tovert, vertelt nog iets over de tijdgeest en sociale werkomstandigheden die je leven stuurden.
"Nee, nooit geen spijt gehad! Ook dit is interessant werk, altijd wat anders. Je leert hier Engels met Russisch, Japans, Aziatisch en ook Zeeuws accent. Ons Amerikaans hebben we laatst nog opgehaald toen we drie dagen langs een VS-oorlogsbodem functioneerden om het afvalwater van 180 marinelui af te voeren. Beter in onze tanks dan in de haven, vinden ze aan de overkant,"

Vogelzangpomp
PSI heeft het leidingwerk geïnstalleerd waarmee de bemanning, letterlijk voor- en achteruit kan. Twee Bornemann-pompen ondersteunen dat en specifiek voor slob- en afvalverwerking is een Vogelzang-vacuümpomp met filterwerk geplaatst, geschikt voor olie, vodden en laspinnen.
Voorin vinden we een Heatmaster-ketel en John Deere als pompmotoren. De hoofdmotor is een Caterpillar C 32 Alert, in een overigens perfect geïnstalleerde machinekamer.
Een blik in de stuurhut bewijst dat de timmerlieden van Willemsen in afwerking geen onderscheid maken tussen jachten of werkschepen. Alubouw de Mooij heeft met de kolomstuurhut weer iets moois neergezet. Tijdens de gehele bouw van het schip was Eric Gret van Marinco survey intermediair tussen de eigenaar en Breko voor de technische coördinatie, waaronder eveneens de EBIS-check. Eric: "Een proces dat je met elkaar doet."

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -