- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwMts Kratos: succesvolle afronding project Greenshipping

Mts Kratos: succesvolle afronding project Greenshipping

- Advertentie -

Delen

Als laatste binnen een serie van vier smeeroliebunkertankers was het afgelopen week aan mts Kratos de beurt om op het Vuile Gat onder toezicht van de keurende klasse dezelfde lijstjes te gaan afwerken die mts Zeus, mts Themis, mts Metis al eerder met succes hadden afgerond. Toch blijft het bijzonder om weer opnieuw te zien hoe stabiel de schepen tijdens de vaart zijn terwijl ze daarnaast eveneens beschikken over een superieure wendbaarheid. Daarover maakten we al eerder complimenten aan Verhaar Omega voor hun diesel-elektrisch aangedreven V-Pods.
Van de bemanning hoorden we dat het onder alle omstandigheden geweldig vaart, zelfs als je voor stroom of wind moet manoeuvreren.

 

Binnen de kortste keren draait onze schipper rond en liggen we langszij. (foto Hans Heiligers)

Bunkerreis
En omdat we dat zelf ook wel eens zouden willen zien hoe dat in de praktijk gaat werden we meteen uitgenodigd een afspraak te maken om aan boord te komen voor een korte bunkerreis in een van de zeehavens waar de schepen hun werkterrein hebben.
Het wordt het Kattendijkdok in Antwerpen, waar we afspreken langs de kade tussen het drijvend openluchtzwembad en de bouwplaats van het havenhuis. We zien daar de smeeroliebunkertanker door de geopende Siberia-bruggen onze richting uitvaren. Nadat het schip in het midden van de haven vaart mindert, gaat het stilliggen in een positie die parallel loopt met de kade. Even later komt het schip in rechte lijn dwars naar ons gemaneuvreerd. De positie van kop en kont van het schip verandert daarbij in het geheel niet. “Knap gedaan”, zeggen we als we aan boord gaan van de 1200-tonner van 80 x 9,60 meter.

In positie
Het zeeschip dat gebunkerd moet worden ligt nog als een kat in het nauw in een van de dokken tegenover ons en wacht op twee sleepboten. Een uurtje later laten ook die hun stuurmanskunst zien als ze het schip naar buiten slepen. Na een half uur ligt het schip afgemeerd en maken wij los om naar de Jade River te varen, een hopper dredger met veel sporen van zout water. Onze schipper draait rond en binnen de kortste keren liggen we langszij. Het eerste contact tussen de schepen verloopt via de boordcommunicatie en het tweede met een traditioneel wrijfhout dat door de Greenshipping-bemanning op de juiste plaats in positie was gebracht.

 

De hopper dredger Jade River. (foto Hans Heiligers)

De bunkergiek en de bemanning staan al in positie maar dat kun je van hun collega’s aan boord van het ontvangende schip nog niet zeggen. Na een kwartiertje is de machinist gevonden en dat geldt ook voor de benodigde aansluitingen. Even later volgen geruststellende handgebaren als startsignaal voor de aanvang van het bunkeren. Net als op het Vuile Gat geldt ook in de praktijk een stevig lijstje dat als protocol moet worden afgewerkt tijdens het bunkeren. Als onderdeel daarvan zien we dat er uit de leiding van de smeerolietanker wat flesjes als bemonstering worden gevuld en verzegeld.
Bij het manifold waar de leidingen van de veertien smeerolietanks bijeenkomen wordt via een groot beeldscherm alles aangestuurd en gecontroleerd.

Greenshipping
Het systeem meldt dat er aanvang is gemaakt met het leveren van de door het werkschip bestelde 20m3 smeerolie. De capaciteit van de pomp die daarvoor op dit moment draait bedraagt 25 m3 per uur. Over een uurtje is het weer gedaan bij dit schip waarna koers zal worden gezet naar Kallo om ook daar binnen de overeengekomen tijdstippen smeerolie te gaan leveren.

 

Er worden wat flesjes gevuld voor bemonstering. (foto Hans Heiligers)

Wij zullen daar niet bij zijn want nadat we hebben bedankt voor de gastvrijheid gaan we via het zeeschip van boord en lopen langs de zwaar gedateerde dokken over de Siberia-bruggen terug naar de overkant waar onze auto staat geparkeerd.
Terwijl we nog een laatste blik werpen op beide schepen bedenken we dat het ‘nog’ maar drie jaar terug is dat er door de partners binnen Greenshipping in Zwijndrecht voor het eerst over de plannen voor de bouw van deze vier zuinige en schone smeeroliebunkertankers werd gesproken. Ondertussen zijn de vier schepen met alle techniek die ze boven en onder de waterlijn aan boord hebben al een vertrouwd gezicht in de grote zeehavens. Daarmee heeft Greenshipping haar project met succes afgerond.

(Hans Heiligers)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -