- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwMts Eveline: negende schip voor Werkendamse investeerders

Mts Eveline: negende schip voor Werkendamse investeerders

- Advertentie -

Delen

Voordat we naar de werf van VEKA aan de Biesboschhaven koersen om aan boord te gaan van het nieuwe mts Eveline maken we nog een tussenstop bij Van der Straaten’s Assurantiekantoor. Als we bij Bas aan zijn bureau aan de koffie zitten horen we dat de binnenvaart ruimschoots vertegenwoordigd is binnen zijn zakelijke relatiekring. De kennis van de branche en de vele cliënten daarbinnen geeft het kantoor daarmee een riante uitgangspositie voor het verkrijgen van de meest geschikte voorstellen uit de verzekeringsmarkt.

 

De lessenaar. (foto Hans Heiligers)

In samenwerking met Leon van Oosterhout, Ad van Berchum en Peter Versluis faciliteert Van der Straaten met hen reeds jaren het platform waarbinnen de gezamenlijke participanten van een investeringsgroep uit Werkendam de bouw, het management en de exploitatie van hun twaalf schepen hebben samengebracht. “Naast het mts Eveline brachten ze gezamenlijk acht schepen in de vaart”, zegt Bas. “Een schip werd verkocht, een bunkertanker is op dit moment in aanbouw en twee casco’s zullen nog worden afgebouwd”, vult hij aan.

Gunstige kruiplijn
Hoewel de eindstreep voor de afronding van het project daarmee nog niet is aangebroken, trekt Van der Straaten de conclusie dat ze in het verleden toch een goede keus voor het plan hebben gemaakt. Hij relateert dat aan toenemende belangstelling voor tankschepen van deze lengte. De maatvoering van het in China gebouwde casco is 86,00 x 11,45 x 3,00 meter. Het stuurhuis van mts Eveline is volledig verzakbaar en bezorgt het schip daarmee een bijzonder gunstige kruiplijn voor de kanaalvaart.
De naam van het schip verwijst naar het 2-jarig dochtertje Eveline van Job en Anja Verschoor. Behalve participant in Eveline Tankvaart
B.V. is Job Verschoor eigenaar van Abalco Service en Abalco Products die in Werkendam gevestigd zijn aan de Leemansstraat. De bedrijven genieten in de klimaattechnische branche een professionele reputatie op het gebied van technieken voor inspecties, reinigen en conserveren van verdampers en luchtgekoelde condensors.
Recent werd door Verschoor de onderneming Huchem overgenomen die wij kennen van reinigingsproducten die in de binnenvaart worden gebruikt: van voor het dagelijks onderhoud tot en met de hardnekkigste vervuiling.

 

Op het voorschip vlaggen in top van VEKA en de Imperial Shipping Group. (foto Hans Heiligers)

Lehnkering Reederei
Eenmaal aan boord horen we van de bemanning dat de proefvaart van de vorige dag probleemloos is verlopen. Behalve de eerder genoemde maatvoering zien we dat het schip 2.100 ton meet en een gezamenlijke tankinhoud heeft van 2.570 m3. Het leidingwerk is dubbel uitgevoerd geïsoleerd en getraced, de ladingtanks zijn gecoat en voorzien van spiralen.
De komende dagen worden nog wat openstaande klusjes geklaard en dat merken we als we foto’s willen maken in het stuurhuis en de machinekamer. In de onmiddellijke omgeving van de door Koedood geleverde motor en keerkoppeling wordt er druk geschilderd waarvoor nog wat zaken zijn afgeplakt en waarmee de foto van de Mitsubishi S12R niet volledig tot zijn recht kon komen.

Op het voorschip zien we vlaggen in top van VEKA en de Imperial Shipping Group. Die laatste vlag wappert onder meer ook op de schepen van Lehnkering Reederei GmbH. Bas van der Straaten vertelt ons dat het mts Eveline gedurende lange termijn voor Lehnkering Reederei zal varen. 

(Hans Heiligers)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -