Mts Elliot vult dubbelwandige vloot aan voor MTD Maritime Services

0

In maart dit jaar gleed het casco van het nieuwe mts Elliot van de helling bij shipyard Orsova aan de Roemeense Donau. Na de reis naar Nederland werd de dubbelwandige sloptanker afgebouwd bij Dolderman in Dordrecht.

RensenDriessen Shipbuilding liet het casco in opdracht van MTD in Orsova bouwen en leverde turn key het complete schip. Het mts Elliot meet 85 bij 9,50 meter en is het zusterschip van de vorig jaar door hetzelfde team afbouwers geleverde mts Florian, en eveneens voor de firma MTD Maritime Services Antwerpen uit Wemeldinge. Dat bedrijf is gespecialiseerd in de inname en verwerking van vloeibare afvalstoffen.

Met het achtste schip van de vloot van MTD Maritime Services vergroot het bedrijf de flexibiliteit en verbetert het andermaal de dienstverlening aan de scheepvaart.

Dubbelwandig

MTD Maritime Services is in de Antwerpse haven een vaste waarde voor de inname en verwerking van vloeibaar en vast afval van de scheepvaart. Het bedrijf heeft op kaai 373 in het Antwerpse Vijfde Havendok 300 meter kade, waar een kantoor staat naast de recyclinginstallatie. Het bedrijf koos ervoor twee nieuwe dubbelwandige tankers te laten bouwen bij Rensen-Driessen Shipbuilding BV, vanwege de wetgeving die immers bepaalt dat ook sloptankers dubbelwandig moeten zijn.

Bij het inzamelen van de slops worden bestanddelen van het vloeibare afval gescheiden en deels geschikt gemaakt voor hergebruik. MTD staat ervoor in dat efficiënt en optimaal veilig met de producten wordt omgegaan. Het bedrijf is voor de havenautoriteiten een officiële ontvangstvoorziening van scheepsafvalstoffen en heeft vergunningen voor het inzamelen van alle soorten vloeibare scheepsafval.

Motoren en pompen

Dolderman Motoren installeerde een Caterpillar 3508C (met een Reintjes Benelux WAF 562 met reductie van 4,546:1) en een John Deere 6135AFM.

De Elliot heeft zeven centertanks, waarmee zeven verschillende producten kunnen worden vervoerd, in totaal 1.800 MT. De tanks 1 en 5 beschikken over een middenschot voor de stabiliteit.

Voor de complexe logistiek aan boord met al deze vloeistoffen, zijn de geïnstalleerde pompen van levensbelang. EPS European Pump Services leverde een HCi 210 ladingpompsysteem. Dit type pomp heeft een in-line bouwvorm, waardoor de complete skid bijzonder laag en compact is uitgevoerd. Het pompsysteem heeft een capaciteit van 400 m3/uur bij een werkdruk van maximaal 7 bar. De pomp wordt aangedreven door een drukvaste ABB-elektromotor van 185 kW– Eex-de IIB.

Naast de ladingpompen heeft EPS een vacuümpomp voor waswater geleverd met een capaciteit van 55 m3/uur. Ook deze set wordt aangedreven door een drukvaste ABB elektromotor, in dit geval van 21 kW – Eex-de IIB. Alle pompsytemen zijn volgens ADN2019 (inclusief ATEX en temperatuurmonitoring) geleverd. Toepassing van alleen A-klasse componenten geeft het pompsysteem een hoge mate van betrouwbaarheid en bedrijfszekerheid.

Foresta Trading leverde het complete pakket FT VICTOR dienstpompen, een FT ballast/stripping- ejector voor 200 m³/u per stuk, FT smeeroliehaspelsets en een FT gasolie-trimpomp.

Aan dek staat een 20 meter lange, hydraulische Van Wijk-kraan met 2,5 ton hefvermogen. Het schip manoeuvreert met Van der Velden-roeren en een Verhaar boegschroef. Berg Maritieme Meetsystemen leverde het tankmeet- en alarmeringssysteem voor de ladingtanks, gasdetectie-systemen voor woning en stuurhuis. De U-bundelkoelers kwamen van Blokland Non-Ferro.

Damen Marine Components leverde het stuurpaneel SP2700 inclusief roerstandaanwijzer RI 2700, een hydraulisch aggregaat type HPP 2700-180, roeraandrijving type 2 DWK 6080/56, twee stuks HD 220 hydrodynamische profielroeren. Den Breejen Shipyard
is verantwoordelijk voor de geleverde schroefasinstallatie, Dolpower voor de generatorsets van John Deere.

Hoogendoorn Maritieme Betimmeringen en Interieurbouw verzorgde de betimmering van de woning achterop en het stuurhuis. Dat laatste werd geleverd door Kampers Shipyard met hefgeleidekokersysteem inclusief de bijbehorende hydraulische componenten.

Radio Holland Netherlands tekende voor de nautische apparatuur die werd geleverd en geïnstalleerd door Werkina Werkendam.

De pijpleidingen zijn afkomstig van RuGotech, dat verantwoordelijk was voor het complete dekleidingsysteem, inclusief spiralen in de tanks. VE woning- en scheepsstoffering verzorgde de complete stoffering van de woning en het stuurhuis inclusief de Ve-screen zonwering.

Verhaar Omega leverde een Verhaar Omega boegschroefinstallatie, type VBS1000sr waarbij de schroef een diameter heeft van 1.000 millimeter, in een verticale opstelling, 300 kW bij 1.800 omwentelingen per minuut. W&O Europe leverde de afsluiters voor de dekleidingsystemen en de machinekamer, WindeX Engineering verzorgde de airconditioning en overdrukinstallatie aan boord van het mts Elliot.

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.