Op woensdag 4 september beleefden de directie, medewerkers en relaties van Koninklijke Spido het feestelijk hoogtepunt van de viering van het 100-jarig bestaan. De Rotterdamse rederij doopte die dag haar zesde schip. De hoofdrol daarbij was weggelegd voor Femme van der Pols, de 3-jarige kleindochter van directeur-eigenaar Leo Blok.

Pas nadat zij het lint had doorgeknipt dat de champagnefles tegen het schip liet zwieren, werd ook de naam van het nieuwe, uiterst luxe passagiersschip zichtbaar: Prinses Amalia.

De Prinses Amalia zal niet worden ingezet voor rondvaarten. Met dit schip richt Spido zich nog meer op evenementen en wel op het hoogste segment van die markt.

De Prinses Amalia biedt plaats aan maximaal 250 mensen. In de luxe VIP-room kunnen 25 gasten terecht.

Het nieuwe, inmiddels zesde schip in de vloot vormt de kroon op het jaar waarin Spido zijn eeuwfeest viert. Eerdere hoogtepunten waren de verschijning van een boek over honderd jaar Spido, de nog lopende tentoonstelling in het Maritiem Museum Rotterdam, het concert van The Beach Boys op de Maasvlakte en de toekenning van het predicaat ‘koninklijk’.

Superjacht

Shipyard De Hoop heeft in het verleden al meerdere schepen voor Spido gebouwd: de Marco Polo in 1995, de Vasco da Gama in 1998 en de Abel Tasman in 2000. Maar het was vooraf geen uitgemaakte zaak dat ook nu de opdracht naar de werf uit Lobith zou gaan.

Spido-directeur Leo Blok vertelde  tijdens het doopfeest: “We hebben een aantal werven gevraagd om een ontwerp te maken. We wilden een heel nieuw ontwerp, maar de andere werven kwamen met hun stokpaardjes. Er was er één die het had begrepen en met iets heel nieuws, anders kwam. Toen was de keuze snel gemaakt. Dit ziet eruit als een privéjacht.”

De Hoop schakelde Cor D. Rover in. De ontwerpstudio die bekend staat om zijn interieur- en exterieur­styling van superjachten, werkte nauw samen met de eigen
naval architect van de werf: Fré Drenth. Het knappe is dat de Prinses Amalia ondanks de luxe uitstraling van een superjacht toch herkenbaar is als Spido-schip.

Voorbeeld

Directeur Patrick Janssens van De Hoop vertelde dat de eerste gesprekken met Spido over het nieuwe schip al dateerden uit 2015. “Het werd een betrekkelijk lang en intensief traject. Het schip is het resultaat van de inspanning van velen.”

De lat lag dan ook hoog, lichtte hij toe: “Een prachtig, snel schip met weinig weerstand en een laag brandstofverbruik.” Volgens Janssens zet de Prinses Amalia een nieuwe standaard en zal het schip een voorbeeld zijn voor heel veel schepen die de komende jaren worden gebouwd. “Dit is het next generation event ship.”

Zonnepanelen

Het vaartuig heeft Bolidt-vloeren, die niet te onderscheiden zijn van teakhout, comfortabele loungebanken, speciale sfeerverlichting, de beste beeld- en geluidsapparatuur en optimale mogelijkheden voor catering en horeca.

De complete restaurantkeuken maakt het mogelijk aan boord luxe diners te bereiden. Daarvoor is samengewerkt met verschillende topkoks, onder wie sterrenchef Erik van Loo.

Bij de bouw van het schip is veel aandacht besteed aan milieu en duurzaamheid. Zo zijn er zonnepanelen aangebracht, gebeurt alle verlichting met ledlampen en wordt de restwarmte van de motoren gebruikt voor warm water aan boord.

Bij elk nieuw schip is het spannend of alles op tijd klaar is. De Prinses Amalia vormt daarop geen uitzondering. Zo werd pas twee dagen vóór de doop het laatste meubilair geleverd.

Grote liefde

Namens Spido was corporate captain Lieuwe Ferwerda verantwoordelijk voor de bouwbegeleiding. De kapitein is 45 jaar in dienst bij de rederij, staat bij veel ontvangsten aan de loopplank om gasten welkom te heten en was de laatste jaren het vaste gezicht in het stuurhuis van de James Cook.

De Hoop Lobith is voor hem bekend terrein; hij komt er al 25 jaar, sinds de bouw van de Marco Polo. Ferwerda vertelde dat de James Cook, naast zijn vrouw Yvonne, zijn grote liefde was. “Daar is nu een derde bijgekomen. Ik ben blij dat ik met de Prinses Amalia mag gaan varen.”

Toen het schip was gedoopt en de gasten alles aan boord mochten bewonderen, stond de kapitein in het stuurhuis. Geduldig en trots beantwoorde hij alle vragen.

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.