Het is spitsuur langs de servicekade op de noordkant van de sluizen bij Willemstad. Pascal van Malder (29) heeft daar zojuist met de nieuwe autokraan zijn auto aan wal gezet. Zijn vrouw Melissa Ryckebusch en dochtertje Dagmar stappen in en rijden weg. Op een paar honderd meter nadert vanaf het Hollandsdiep een 135 meter met zijn autokraan reeds in de allerhoogste stand. Of dat de Signum maar eventjes snel wil plaatsmaken. Even later maakt de Signum met een mooi uitgevoerde manoeuvre de draai en oversteek naar de zuidkant van de sluis: de ligplaats voor de komende nacht. De Signum staat om negen uur voor de proefvaart genoteerd en zoals dat nu eenmaal gebruikelijk is zal er voor die tijd nog genoeg te doen zijn.
Zowel Pascal als Melissa hebben diep verankerde wortels in de binnenvaart. Pascal is na afloop van zijn schoolopleiding weer terug aan boord gegaan en heeft daar gevaren tot 2003. Toen kocht hij met Melissa de Vaya Con Dios van Mandemaker, een schip van 110 x 9,50 meter. Bij die gelegenheid doopte hij het schip meteen om tot Signum. De Engelse vertaling van Signum uit het latijn voert je naar re-mark-a-ble: opmerkelijk, merk of teken. Opmerkelijk is de Signum zeker. Het schip is van verre herkenbaar aan een teken dat op de boeg is geschilderd: een witte stoere stierenkop op een zwarte boeg.
Ondernemingsplan
Gevraagd naar de achtergronden van het besluit tot nieuwbouw krijgen we een nuchter en goed onderbouwd antwoord. Al bij de koop van het eerste schip maakte Pascal een ondernemingsplan, waarin hij aantekende dat hij uiterlijk binnen een periode van maximaal vijf jaar zijn schip wilde verkopen om daarna op zoek te gaan naar een jonger schip. De Vaya con Dios was negentien jaar oud toen Pascal en Melissa van uit hun planning in 2007 hun focus gingen richten op jonge bestaande schepen die te koop werden aangeboden. Al snel ontdekten ze dat er behoorlijke prijzen werden gevraagd waardoor het opstapje naar een nieuwbouw niet eens zo gek veel meer geld zou kosten.
Pascal. moest wel wennen aan het idee van een nieuwbouw; het lag absoluut niet op zijn route. Hij had vooral moeite met de eisen die hij aan zichzelf en anderen stelt als het over de levering van kwaliteit gaat. Bij Pascal ligt de lat erg hoog en hij kon zich niet voorstellen dat er in China volgens ‘zijn’ norm zou worden gewerkt.
Hoewel de Signum voor Pascal van Malder het eerste nieuwe schip is dat hij heeft laten bouwen heeft hij zelf al veel schepen gebouwd. Modelbouw welteverstaan. In de machinekamer stond zijn laatste pronkstuk. (foto’s Hans Heiligers)
Toonbeeld
De ouders van Melissa lieten in dat zelfde jaar hun Mistral bij TeamCo afbouwen. Over die kwaliteit was Pascal wel te spreken en de Mistral werd voor hem het toonbeeld van een goed afgebouwd schip. Ondertussen heeft het koppel uitgebreid kennis gemaakt met Gerrie van Tiem en Marcel Zweers. Via hen werd in maart 2008 een casco aangeboden dat reeds voor transport gereed lag. Samen met schoonvader Ronny Ryckebusch en Marcel Zweers vlogen ze naar China waar Pascal meteen om was: het casco was geheel naar zijn wens. De deal met TeamCo werd gedaan in de vorm van een turnkey-project.
Toen begon het aftellen. Het casco zou met andere voor transport naar Rotterdam op een ponton gaan en die ponton moest ook nog even worden gebouwd. Aanvankelijk zou hij in september 2008 aankomen, toen werd het met Kerst en uiteindelijk arriveerde de ponton in maart dit jaar in Rotterdam.
Begin april is TeamCo aan de klus begonnen en het resultaat mag er zijn. Pascal is zeer tevreden over de geleverde kwaliteit en de samenwerking die hij heeft ervaren bij TeamCo. Hij voegt daar snel aan toe dat het absoluut geen cliché-opmerking is.
Breed inzetbaar
De open dag is op de werf gehouden, het was een schitterende dag. Het schip is gedoopt door Melissa Ryckebusch, meter van de Signum. Aalmoezenier Van Welzenes heeft het schip ingezegend.
Het koppel bewaart de beste herinneringen aan de open dag. De gasten zagen een opmerkelijk schip van hoge kwaliteit met een lengte van 110 x 11,45 meter dat goed is voor 3248 ton. Met zijn Blommaert Friesche luikenkap is de Signum breed inzetbaar. Hoofdzakelijk zal voor CFNR worden gevaren op Moezelbestemmingen.
(Hans Heiligers)