- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwLibero: een passend jubileumcadeau

Libero: een passend jubileumcadeau

- Advertentie -

Delen

Deze maand varen Roel Veldman en Ria den Herder 25 jaar samen en zijn ze bovendien 25 jaar getrouwd. Ze hebben zichzelf een fraai cadeau gegeven in de vorm van het circa 4270 ton metende drogeladingschip Libero (135 x 11,45 meter). Wellicht in het kader van het jubileum is er extra veel aandacht besteed aan de afwerking van de Libero. Met name Da-Capo heeft zijn uiterste best gedaan, met als resultaat een opvallend fraaie lessenaar, een elektrisch dakluik in de stuurhut en een bijzonder sfeervolle woning.

Deze maand varen Roel Veldman en Ria den Herder 25 jaar samen en zijn ze bovendien 25 jaar getrouwd. (foto’s Jan Hoek)

Het bestek van de Libero is samengesteld door Roel Veldman in nauwe samenwerking met Koedood, dat ook de afbouw heeft gedaan. Bovendien leverde Koedood de boegschroeven, het stuurwerk en vanzelfsprekend de twee Mitsubishi-motoren van 1278 pk elk.
Roel en Ria Veldman uit Papendrecht zullen voorlopig zelf moeten varen, want hun zonen Ronald (21) en Stefan (17) hebben totaal andere plannen. Ronald studeert namelijk aan de Erasmus Universiteit Rotterdam Economie (Engels), terwijl Stefan een opleiding volgt op het HMC mbo vakschool voor hout, meubel en interieur (voorheen het Hout- en meubileringcollege), waarbij zijn voorkeur uitgaat naar ontwerpen.

6 centimeter
“Ze hebben ons allebei wel geweldig geholpen tijdens de afbouw, evenals onze vrienden Willem en Ria van der Molen en zwager Frank Mooy en zijn echtgenote Jenny”, vertellen Roel en Ria. Ze begonnen 25 jaar geleden samen op de Rokin (62 meter), het schip van de ouders van Roel Veldman. In 1993 lieten ze in Grave hun eerste nieuwbouwschip (80 x 9 meter) afbouwen, dat de naam Libero kreeg.
“Dat schip werd in 2002 opgevolgd door een schip van 110 meter. Dat schip hebben we besteld bij Peter Hendricks, het was het eerste schip dat Hendricks Scheepvaart verkocht. De aanschafprijs was in guldens en we hebben betaald in euro’s. Dat schip is via makelaardij Hut verkocht om plaats te maken voor schaalvergroting: onze nieuwe Libero van 135 x 11,45 meter.”
“Het casco bleek 6 centimeter breder te zijn. In principe stelt dat niet veel voor, maar als ze je op bepaalde binnenwaters niet toelaten, wél. We hebben inmiddels een vergunning aangevraagd en gaan er van uit dat het allemaal wel in orde komt. We hebben onder eigen regie afgebouwd en dat verliep door de drukte bij een aantal bedrijven wat minder prettig dan gepland. Positief punt is dat ze allemaal goed werk hebben geleverd”, aldus Roel Veldman, die nog zegt dat met name Da-Capo op gebied van planning een positieve uitzondering was.

Een bijkomend voordeel van het type Combi Twin is de extra ruimte in de machinekamer.

Hoogglans
Da-Capo heeft zich niet alleen prima aan de afspraken gehouden, maar heeft ook puik werk geleverd. Een deel van de lessenaar is met een 2-compontenautolak hoogglans zwart gespoten. “We hebben ook de airco’s in de stuurhut met dezelfde lak gespoten. Het gebruik van de hoogglans lak wordt wel gedaan in de jachtbouw, maar voor de scheepvaart is het nieuw. Aanvankelijk durfde Da-Capo het niet echt aan, maar achteraf moesten ook zij toegeven dat het heel chique is geworden. Ook de natuurstenen vensterbanken in de stuurhut zie je niet elke dag”, stelt Roel Veldman.
Onderwijl drukt hij op een kleine afstandsbediening, waarna er een luikje openklapt en vervolgens verschijnt er een LCD-tv. Als je 25 jaar getrouwd bent, mag je jezelf best extra verwennen, zal de gedachte daarachter geweest zijn. De bordeauxrode vloerbedekking past uitstekend bij de sfeervolle inrichting van de stuurhut. De aluminium deuren aan beide zijden van de stuurhut zijn voorzien van dubbel glas, met daartussen de zonwering.
Ook aan dek is nagedacht bij sommige details. Zo zijn de dekluiken niet voorzien van knevels, maar met in de luiken verzonken sluitingen. Volgens Veldman is de Libero na de Fiducia pas het tweede schip dat voorzien is van dit systeem.

Lichtgewicht
Het door Combi International geleverde casco is van het type Combi Twin en mag voor een 135 meter-schip zonder overdrijven een lichtgewicht worden genoemd. Voor het verhoogde middenschip is gekozen voor lichter staal, waardoor meer tonnage meegenomen kan worden. In totaal is gebruik gemaakt van 350 ton hoogwaardig staal.

De schroeven staan verder uit elkaar dan gebruikelijk, hetgeen een beter rendement op de voortstuwing geeft. Bijkomend voordeel van dit type is dat er in de machinekamer extra veel ruimte is. De Libero beschikt over een kraan met een capaciteit van 2000 kilo op 21 meter, waardoor de auto op de luiken geplaatst kan worden.
De afbouw was in handen van Koedood, hetgeen min of meer inhoudt dat er in de ruime machinekamer Mitsubish-motoren geïnstalleerd worden. De Libero maakt daarop geen uitzondering. Roel Veldman zegt daarover tot besluit: “We hebben bewust gekozen voor dat merk. In ons vorige schip stond ook een Mitsubishi en daarmee hebben we geen enkel probleem gehad. Prettige bijkomstigheid is dat Koedood de motoren levert voor een gunstige prijs.”

(Jan Hoek)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -