Toen het cruiseseizoen dit voorjaar van start ging, bevond mps AmaMora zich nog in de ‘kleedkamer’ van Shipyard Vahali. Nieuwbouwschema’s doorkruisen nu eenmaal de seizoenen. Om de bal voor deze beauty zo snel mogelijk op de stip te leggen was het opnieuw een wedstrijd tegen de klok.
Dan is het 31 mei en ligt ze op koers naar Amsterdam om haar partij mee te spelen op Rijn en Donau. Vahali bouwde en installeerde het casco, Kamphuisen Projects uit
Wageningen coördineerde van kiellegging tot oplevering voor opdrachtgever Ama­Waterways.

Met haar 135 x 11,45 meter is ze absoluut royaal te noemen… in ruimte, luxe en uitzonderlijk comfort. Ingeval u zichzelf op een suite kunt trakteren, is dat een duurzame herinnering. Luxe is kenmerkend voor AmaWaterways; de rederij belooft je de ‘Rijnste’ vakantie!

De 78 ‘Staterooms’ zijn uitgerust voor 156 passagiers met alles wat ze nodig hebben voor ontspanning, inclusief entertainment en gratis breedbandinternet plus wifi.

Piekmomenten

En nu het toch over IT gaat. Eens was 500 MB per week al werelds, nu is dat 80 GB per dag. De toerist komt aan boord met een iPhone en laptop en maakt ongemerkt kennis met het internet-boardsystem van BSS ICT. Ofwel mailen en surfen zonder netwerk­code!

Wanneer de 156 passagiers hun impressies, geïllustreerd door foto’s even naar de familie sturen, ontstaat er een data-explosie. Zoiets vraagt techniek die op het iPhone-niveau is voorbereid en verlangt op piek­momenten aan boord wat trucjes. Hiervoor is aan boord – evenals bijvoorbeeld in Amsterdam, Bazel, Vilshoven en Boedapest – in internetinfrastructuur geïnvesteerd, waardoor het boordsysteem aan glasvezel koppelt. Dat levert high speed internet op.

De truc is om webpagina’s, multimedia en zelfs iOS-updates op de lokale servers op te slaan. In een gekoelde ruimte aan boord zorgt een Apple-update server voor up-to-date wereldnieuws. Internet wordt aan boord gemaakt!

BSS ICT is hiervoor net zo toegewijd als een chef-kok. Het is een recept dat sinds 2006 is verbeterd. Je hebt gezondheid, relatie, auto’s en eten, onmiddellijk hierna volgt overeenkomstig de american lifestyle: the benefit of 24/7 internet.

Veilig tot achter de komma

De som van techniek, theorie, praktijk en wetgeving maakt Kamphuisen voortdurend, omdat het aan boord veilig, stil en duurzaam tot achter de komma moet zijn! Want alleen met betrouwbare techniek houdt een kapitein zijn schip in het vaarwater. Zijn stuurhuis smoelt vandaag de dag als een verkeerstoren en een bezoekje staat op de to-do-list van elke passagier. Doordat een Rhinecruiser per seizoen 4.000 of 5.000 uur op de teller zet, is de apparatuur semi-continu in de running. Logisch dat de  keuze op het meest betrouwbare merk valt en daardoor qua duurzaamheid ook de goedkoopste is. Alphatron dus!

Ledverlichting reduceert de energievraag enorm. Berekend op jaarbasis wordt op iedere cruiser met led zo’n 500.000 kWH en 284.000 kilo CO2 uitstoot bespaard. Het accent ligt eveneens op duurzaamheid en milieu, de reden waarom een stilliggende cruiser tweemaal 400 ampère powerlock-walaansluiting heeft. Techniek en comfort vragen om spanning. Led is in. Installateur Van Tiem Elektro is daar sterk in.

Tijdloos teakdek

Het tijdloos teakdek gaat over in schitterend graniet wanneer we de entree binnen­komen. De entree is ingericht met een spannende mix tussen modern en klassiek.
De lounge stroomt vol met sfeer. Een pianist speelt populair klassiek op zijn vleugel. Mooie ronde wijnen en exquise appetizers worden geoffreerd door het uitstekend
opgeleide personeel in bezit van goede manieren, waardoor het oogcontact en beleefd ingehouden glimlach, begeleid door “thank you” vanzelfsprekend zijn. Harmonie in uitvoering, kleur, chic, design ofwel een ‘sauna voor de geest’.

De beauty en hairstyling room zijn ronduit mondain. Fitnessers vinden een compleet scala aan sportattributen. Op het achterschip is het Erlebnis-restaurant, waar 24 gasten kunnen smullen. De smaakmaker is hier allround chique. Elke avond is deze ‘Erlebnis’ uitverkocht!

Met onder andere Alpha Design voor vloerbedekking, Baan en Satelliet Meubelen voor de inrichting is exclusiviteit gewaarborgd. Samen met hen richtte Marian Kamphuisen de kamers en openbare ruimten in. Bijgevolg weet ze er alles van, ofschoon Simone Schipper -linker- én rechterhand voor administratie en vooral organisatie – hierbij haar ‘geweten’ is.
Het schip wordt voortgestuwd door twee C-32 (V12) Caterpillar-motoren en Veth Z-drives. Er is twee maal 400 kVA energie plus een noodaggregaat van 210 kVA aan boord.

tekst: Johan de Witte
foto: Evert Bruinekool

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.