- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwLT-43 heeft primeur met elektrisch bediende lieren

LT-43 heeft primeur met elektrisch bediende lieren

- Advertentie -

Delen

De LT-43 Annalijdia is de eerste flyshooter en twinrigger met elektrisch bediende lieren in Nederland. Het schip is gebouwd bij Thecla Bodewes Shipyards (TBS) in Harlingen.

Tijdens de bouw werd het project tweemaal getroffen door brand. Alle betrokken partijen stellen: daar kon niemand iets aan doen. Hierdoor voer het schip acht maanden later uit dan de planning was. Maar van de nood werd een deugd gemaakt. Familie Van Duijn besloot het schip 3 meter te verlengen. De door Ove Kristensen ontworpen LT-43 is nu 37,50 meter lang.

Tevreden over eerste reis

Klaas van Duijn, samen met zijn vader Maarten eigenaar van de LT-43, is tevreden over de eerste reis. “De vangst ging wel. Nu finetunen en wennen aan het schip.”

Over één ding is hij echt vol lof. Dat springt boven al het andere nieuwe uit: “De elektrische lieren, die werken geweldig.” Ook met het vistuig is hij blij. Dat is speciaal naar zijn wens gemaakt, met de juiste spreiding en opening op het schip en de visser aangepast. Een visnet moet immers goed aan de grond staan.

De intentie van familie Van Duijn om met een nieuw schip te gaan vissen was “investeren in de toekomst en het brandstofverbruik terugbrengen.” De grote voordelen van de elektrische lieren zijn: er is geen olielekkage en het is stiller aan dek. Alles gaat rustiger doordat de elektromotoren direct op de lier zijn aangesloten.

Van Duijn verwacht zeker 10 procent brandstof te besparen door de lieren, die ook bij uitvaren van het vistuig stroom opwekken. De nieuwe ABC 8DZC van 1.275 kW bij 950 toeren is ook zuiniger dan bij vergelijkbare schepen.

Alle kennis in de lieren

Er is gekozen voor de schoonste vorm van visserij met minimale bodemberoering. De pulsvisserij was dat, maar die is inmiddels verboden. Nu is flyshoot de schoonste manier van visserij. De familie koos voor de combinatie van twinrig- en flyshoot-visserij.

Het vistuig werd gebouwd door de VCU. Honderden meters lijnen en staaldraad werden hiervoor geleverd. De elektrische lieren en winches werden samen met Dromec ontwikkeld. VCU en Dromec hebben alle kennis en ervaring in de ontwikkeling van dit nieuwe elektrische flyshoot- en twinrig-lierpakket gestoken.

In de visruimte staat het VCU CatchManagement-systeem voor weging en registratie van de vis. Dit systeem is gekoppeld aan de VCU CatchManagement-software in het stuurhuis.

Albert Hartman van VCU. (foto E.J. Bruinekool Fotografie)

Na veel praten en onderzoek bleek de wens van de familie Van Duin haalbaar te zijn: “Een innovatief schip dat zijn tijd vooruit is”, vertelt Albert Hartman, manager divisie maritiem bij VCU. “De netten worden voor elk vissersschip op maat gebouwd.” De netten worden in Portugal gebreid; vervolgens maken specialisten van VCU de netten op maat met de gewenste spreiding en vorm.

Niets is standaard aan de netten

Elk net wordt bij de bouw aangepast aan de visser, het schip, de gewenste vangst, de stroming en de te bevissen bodem. De kennis voor de vangst met goed gereedschap zit op de brug: de visser weet alles over stroming, bodemgesteldheid, seizoen en temepratuur. Al deze facetten zijn belangrijk en worden verwerkt in het nettenplan. Voor elk schip en visser is dat weer anders.

“Wij hebben het net vooral gemaakt op de scholvangst. Daarvoor is een bepaalde spreiding nodig. Je vangt hier dus bijna geen tong mee”, vertelt Hartman. “Je net wordt anders. Hierdoor worden ook de borden en kabels gemodificeerd, evenals de boven- en onderkap van het net.”

“We waren allemaal zenuwachtig en vooral nieuwsgierig naar de eerste resultaten. Het is een nieuw, innovatief schip. “Iedereen kan een schip bouwen en kijken naar de laatste zes gebouwde schepen en dat kopiëren. Maar toekomstgericht innovatief bouwen, daar is een visie en lef voor nodig. Dat heeft de familie Van Duin hier getoond.”

Gouden team

VCU levert en bouwt hydrolyselieren en levert alle benodigdheden voor een visserijschip en de scheepvaart. Zelfs bunkeren verzorgen zij. Inmiddels werken er negentig mensen bij VCU.

Hartman stelt: “Je mensen zijn je kennis, samen ben je sterk. Daar moet je zuinig op zijn. Er is nauwelijks personeelsverloop bij VCU, zo houden wij de kennis binnen.”

Zelf begon hij als 16-jarige bij VCU, destijds met zestien collega’s.

tekst: Evert Bruinekool

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -