- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwSaskia Reich is volgende stap in modernisering vloot

Saskia Reich is volgende stap in modernisering vloot

- Advertentie -

Delen

Met de ingebruikname van de gloednieuwe 110 x 11,45 meter grote Sunrisetanker Saskia Reich zet Reich Schifffahrtbetriebe uit het Duitse Lauenburg een volgende stap in de modernisering van zijn vloot. Sinds 2008 is dit het vierde nieuwbouwschip dat de rederij in het Groningse Waterhuizen laat bouwen. “Wij blijven investeren”, vertelt Markus Reich.

Saskia Reich is een naam van betekenis voor de eigenaar van de rederij. Want het was in 2001 dat Markus Reich het eerste nieuwbouwschip in zijn loopbaan liet bouwen onder dezelfde naam. Dit schip deed hij onlangs van de hand aan Reederei Jaegers, tevens de vaste bevrachter van een groot deel van zijn schepen.

Het schip maakt nog wel deel uit van de vloot van Reich; hij chartert zijn voormalige eigendom, dat nu met de naam Eiltank 81 op de boeg vaart. Diezelfde rederij kocht ook zijn tanker Svenja Reich, die nu vaart onder de naam Eiltank 82.

“Beide prima schepen… heel fijne schepen zelfs. Maar uit bedrijfseconomisch oogpunt willen wij onze vloot verjongen”, zegt Reich. “Natuurlijk verkoop je het eerste schip dat je ooit zelf liet bouwen met pijn in je hart. Daarom vind ik het mooi dat wij het nog wel in de vaart hebben.”

25 jaar

Dit jaar is Reich 25 jaar zelfstandig kapitein-eigenaar en reder. Dus is het tijd voor feest. Op 10 augustus worden in Lauenburg zijn drie nieuwste schepen, de Lisa Reich, Holly Reich en Saskia Reich, gedoopt. Hiervoor vaart de Saskia Reich met een loods over de Noordzee naar Hamburg.

Na de doopplechtigheden is het tijd voor feest voor zo’n 200 tot 300 genodigden. Onder het genot van heerlijk eten en drinken gaan de gasten feesten op de muziek van Sepp und die Steigerwalder Knutschbär’n. Niet geheel toevallig is dit ook de huisband van het jaarlijkse Zomerfeest van GS Yard, de werf waar Reich al meer dan tien jaar zijn nieuwe schepen laat bouwen. “Werfeigenaren Daniel Gausch en Christian Hochbein hebben de band voor ons geregeld, dat vind ik geweldig”, zegt Reich.

De vriendschappelijke banden met beide werfeigenaren vinden hun oorsprong in 2007, toen hij in economische hoogtijdagen op zoek was naar een werf voor nieuwbouw: “Op de beurs in Rotterdam sprak ik verschillende werven aan, maar niemand had plek. Daniel Gausch vertelde dat hij wél ruimte had: op de voormalige Maas Shipyard in Waterhuizen, die hij toen net samen met Hochbein had overgenomen. De Heike Reich was in 2008 het
eerste schip waarvan zowel de cascobouw als afbouw plaatsvonden op GS Yard, toen nog Groningen Shipyard geheten.”

Sindsdien is GS Yard de vaste huiswerf van Reich. Dat heeft te maken met de prima persoonlijke verstandhoudingen, de kwaliteit van de schepen en de prettige
samenwerking tussen alle partijen op de werf. En zeker niet in de laatste plaats: Reich is enthousiast over het Sunrise-concept: de licht gebouwde tankers met minimaal verbruik en maximale tonnage, ook bij geringe diepgang.

En vooral dat laatste weegt in de ogen van Reich zwaar: “We krijgen steeds vaker te maken met zeer laag water. Dankzij onze geringe diepgang kunnen wij de Rijn op naar Bazel als het voor soortgelijke schepen ophoudt bij Keulen. Wij hebben genoeg aan ongeveer 1,40 meter waterdiepte.”

Trackpilot

De Saskia Reich heeft met 110 x 11,45 meter een laadvermogen van 2.582 ton, verdeeld over acht ladingtanks. Daarmee kan het schip minder vervoeren dan haar gelijknamige voorgangster van 125 x 11,45 meter, die ruimte bood voor ruim 3.400 ton.

“Dat schip hebben wij ooit laten verlengen. Maar gezien de huidige vraag van onze bevrachter hebben we nu gekozen voor 110 meter om een wat groter vaarbereik te
hebben, onder meer op de Moezel en Main en richting Bottrop en Gelsenkirchen.

De Saskia Reich heeft deepwell-pompen en ladingverwarming voor chemie en tracing van de gaspendelleiding. Het schip is verder uitgerust met een trackpilot om autonoom te kunnen varen. Reich: “Je voert je traject in en het schip vaart compleet zelfstandig. Dit ontlast het werk van de gezagvoerder enorm. Bijkomend voordeel is aanzienlijk minder kleine roer­bewegingen; dus een besparing op brandstofverbruik. Dit maakt mij bijzonder enthousiast.”

tekst en foto’s: Jan Johan ten Have

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -