Meten aan de pijp schiet tekort

0

‘Meten aan de pijp’ is niet geschikt om te weten of scheepsmotoren voldoen aan emissienormen. De methode geeft wel een goed inzicht in de daadwerkelijke emissies van NOx, maar een goede roetmeting blijkt niet mogelijk. Dat schrijft minister Cora van Nieuwenhuizen aan de Tweede Kamer. Ze baseert zich op onderzoek dat is gedaan in het kader van de Green Deal COBALD.

Bij de Green Deal COBALD, gesloten tussen de overheid en de binnenvaartorganisaties, is uitgebreid onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van ‘meten aan de pijp’, officieel Continuous On Board Monitoring (COBM) van scheepsemissies. Opzet was te achterhalen of het daarmee mogelijk is een gelijkwaardig alternatief te bieden aan typegoedkeuring van motoren. Het idee was dat COBM van binnenvaartschepen een beter en eerlijk inzicht zou kunnen verschaffen van de feitelijke uitstoot van motoren, ongeacht hun leeftijd.

 

Geen goede roetmeting

Op 1 februari ontving Van Nieuwenhuizen het eindrapport over COBM. De minister van Infrastructuur en Waterstaat meldt de uitkomsten in haar antwoord op vragen van Rutger Schonis (D66) over de radio-uitzending ‘Overheid is rem op vergroening’.

“De Green Deal COBALD heeft helaas niet opgeleverd wat ik ervan had verwacht en gehoopt. Weliswaar kan met COBM een goed inzicht worden verkregen in de daadwerkelijke emissies van NOx, maar een goede roetmeting blijkt niet mogelijk. Daardoor is het niet mogelijk om COBM te zien als een volwaardig alternatief voor een proefstandmeting.”

 

Nieuwe Green Deal

Ook zijn er (nog) geen goede conclusies mogelijk over vergelijkingen van bestaande motoren met nieuwe CCR II-motoren. Van Nieuwenhuizen: “Daarvoor werden in het kader van dit project te weinig gegevens beschikbaar gesteld. Sowieso bleek de bereidheid om data te delen, zowel bij fabrikanten van sensoren als bij scheepseigenaren, in het kader van de Green Deal COBALD zeer gering.”

Ze ziet nog wel kansen voor ‘meten aan de pijp’ bij monitoring en signalering van emissies. “Dit ben ik met de sector aan het verkennen. Daaraan zal in de komende Green Deal Zeevaart, Binnenvaart en Havens aandacht worden besteed.” Die nieuwe overeenkomst zou vóór de zomer ondertekend moeten worden.

 

Huidige werkwijze niet goed

De huidige manier van meten, op de proefstand in de fabriek, is niet realistisch; dat is uit het onderzoek ook gebleken. In het rapport staat: Met de verkregen inzichten is wel duidelijk geworden dat milieuprestaties in de praktijk middels een E3-cyclus meting zichtbaar maken, géén goede methode is. Er wordt onvoldoende rekening gehouden met de werkelijke omstandigheden en er wordt géén rekening gehouden met het vaarprofiel en -gedrag. Deze meetmethode geeft daardoor geen goed beeld van de werkelijke emissies.”

foto: minister Cora van Nieuwenhuizen (foto Rijksoverheid)

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.