Meerdere Duitse sluizen plat door staking

0

Personeelsleden van de Duitse vaarwegbeheerder (WSV) hebben sinds dinsdag op sommige sluizen het werk neergelegd. Ze deden dit na een oproep van de vakbond Verdi, die hiermee zijn eisen om een loonsverhoging kracht wil bijzetten. Het gaat onder meer om sluizen op de Main, de Neckar en het Dortmund-Eems-kanaal.

Ook de komende dagen zal er gestaakt worden, bijvoorbeeld op de verkeersposten in de Main-Donau-regio, van waaruit de sluizen worden bediend. Binnenvaartbond BDB is woest over de “onverantwoorde” actie van Verdi. In het ergste geval kan de binnenvaart stil komen te liggen en daarmee ook de bevoorrading van een flink aantal industriebedrijven.

Klap in gezicht voor de binnenvaart

BDB-voorzitter Martin Staats wijst erop dat de binnenvaart sowieso al zwaar gebukt gaat onder achterstallig onderhoud aan de vaarwegen. Renovatieprojecten duren vaak oneindig lang. Als sluizen niet meer worden bediend, dreigen transporten grote vertragingen op te lopen.

Vooral aan de Donau, waar de binnenvaart weken last had van laag water, is dit een klap in het gezicht van de sector en zijn klanten, vindt Staats. Schepen kunnen vaak niet omvaren als een sluis wordt stilgelegd. Naast de goederenvaart raakt dit ook de passagiersvaart.

“Puur egoïsme”

De BDB noemt het heel kwalijk om een loonsverhoging af te dwingen door het saboteren van de binnenvaart en industrie. De bond eist dat de vaarwegbeheerder zijn verantwoordelijkheid neemt en weer aan het werk gaat.

“De oproep van Verdi is puur egoïsme en zeker in deze coronatijden schadelijk voor de samenleving. Dan moet je je niet verwonderen dat mensen geen lid meer worden van een vakbond.”

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.