Maximaal 9 meter klimmen

0

Lege bulkcarriers varen weliswaar in ballast om de schroef onder water te houden, maar hebben dan nog wel een hoog vrijboord. Voor de Jia Hui Shan is die afstand tussen de waterlijn en het dek 13 meter en dat is te veel voor een enkele loodsladder.

Internationaal is voorgeschreven dat de verticale klimafstand niet meer dan 9 meter mag zijn. Het wordt ondervangen door in combinatie met de loodsladder een gangway op te tuigen, waarvan veilig overgestapt kan worden. De verticale wit met rode balk is ter markering van de locatie.

Het laat geen twijfel tot welke rederij het schip behoort, en dat is de grootste ter
wereld. China Cosco Shipping Corpo­ration Limited, gemakshalve COSCO, heeft niet minder dan 1.310 zeeschepen met in totaal 106 miljoen ton draagvermogen. Hiervan is de droge bulkvloot (424 schepen met 41 miljoen DWT) de grootste en ook de tankervloot (204 schepen met 26 miljoen DWT) mag er zijn.

En naast de stukgoed- en speciale ladingschepen (152 stuks met 4,5 miljoen DWT) is er last but not least de vloot containerschepen. De COSCO Group, waarin OOCL is opgenomen, neemt met 2,9 miljoen TEU na APM-Maersk en MSC de derde plaats in. Verder heeft de Corporation geïnvesteerd in 59 terminals, waar­onder 51 containerterminals.

Het COSCO-hoofdkantoor is gevestigd in Sjanghai, maar lang niet alle schepen zijn daar ook geregistreerd. Zo vaart de Jia Hui Shan onder de vlag van Hong Kong. De 190 meter lange supramax-bulkcarrier heeft een draagvermogen van 56.611 ton en kwam met agribulk uit Chornomorsk (Oekraïne).

Dat werd op Waalhaven Boei 29 ‘op stroom’ en met ‘aan twee kanten werken’ snel gelost, waarna de Hong Kong Chinees naar Klaipeda (Litouwen) vertrok.

Tekst en fotografie: Cees de Keijzer
www.wssrotterdam.nl
Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.