Het is alsof je een bezoek brengt aan het schitterende Schloss Belvedere in Wenen. Direct na de entree hangt een groot schilderij van Maria Theresa (1717-1780), dochter van keizer Karel VI, een telg uit het huis Habsburg. Het authentieke (!) schilderij is gemaakt door de Oostenrijkse hofschilder Martin van Meytens (1695-1770). Een enorme kroonluchter gemaakt van Venetiaans Murano-glas, de prachtig beschilderde plafonds, het bladgoud en het spraakmakende interieur vol antieke meubelen zorgen voor een unieke sfeer uit de 18e eeuw.
Het gaat hier echter niet om een kasteel, maar om het supership Maria Theresa. Van buiten en qua techniek is dit cruiseschip supermodern en van binnen tot in de kleinste details uitgevoerd in barokstijl.
Een luxe vijfsterren hotelpassagiersschip van 135 x 11,40 meter dat onder regie van scheepswerf De Gerlien van Tiem in Druten is gebouwd in opdracht van Uniworld Boutique River Cruise Collection. Voor de 150 passagiers zijn er 64 luxe hutten, tien suites en één ‘koninklijke’ suite met een apart leef- en slaapgedeelte beschikbaar. De Maria Theresa gaat vooral varen van Amsterdam naar Boedapest vice versa.
Trots
Op zondag is het werfterrein van De Gerlien van Tiem normaal gesproken afgesloten. De afgelopen weken stond de parkeerplaats echter ook op die dag goed vol en liepen er talloze gezinnen rond. Projectleider Eric Rietveld legt uit: ‘Alle medewerkers van onze werf en de circa veertig toeleveringsbedrijven en onderaannemers zijn zo trots op hun werk aan boord van de Maria Theresa dat ze op zondag aan hun familie en/of vrienden het cruiseschip willen laten zien.’
Die trots is begrijpelijk, want op het schip val je van de ene verbazing in de andere. Rietveld noemt het dan ook een van de meest complexe en luxueuze riviercruiseschepen die ooit gebouwd is. Op werkelijk ieder gebied zit er meer in dan op welk passagiersschip dan ook. Alleen al voor de beschildering van het plafond in de entreehal werden zeventien kunstschilders vanuit Engeland overgevlogen naar Druten; vervolgens waren deze vakmensen drie weken aaneengesloten bezig met het schilderwerk aan boord van de Maria Theresa. Diverse plafonds en pilaren werden beplakt met bladgoud.
De bioscoop aan boord beschikt over een dolby surround systeem en het verwarmde binnenzwembad over speciale aan/uit-ramen. Bij binnenkomst van de zwembadruimte veranderen deze ramen van transparant glaswerk in ondoorzichtig glas, zodat de privacy van de badgasten desgewenst gewaarborgd is. Verder is er een lounge, de Leopard bar met een luipaardinterieur, een fitnesscentrum en een wasserette.
Majestic masterpiece
De Maria Theresa beschikt over 75 ruime hutten. Koningen, prinsessen en een beroemdheid als Sir Winston Churchill sliepen op een Savoir-bed; dat geldt ook voor de gasten van dit supership. De tien suites beschikken, naast butlerservice, over drie tv’s: één in de kamer, één in het plafond en één achter een spiegel verwerkte tv in de marmeren badkamer waar de L’Occitane badproducten klaar liggen voor de gasten. Hetzelfde aantal tv’s is ook te vinden in de ‘koninklijke’ suite. Daarin vindt de gast verder onder meer een apart woon- en slaapgedeelte, een ruime badkamer met zowel een douche als een bad en bidet en een dubbele wastafel. Alle hutten zijn voorzien van Franse balkons.
Aan boord klinkt er rustige muziek, maar nergens zijn geluidsboxen, snoeren en kabeltjes te zien. Op de muren in de gezamenlijke ruimtes zit geweven stoffenbehang, op de vloeren ligt pluche vloerbedekking en voor de ramen hangen grotendeels met de hand genaaide gordijnen. De antieke meubelen en speciaal voor de Maria Theresa gemaakte schilderijen zorgen voor een historische omgeving van een 18e eeuws drijvend paleis.
De Maria Theresa is met recht een vijfsterren Majestic Masterpiece. Ook op het gebied van techniek stelt de familie Tollman hoge eisen en wordt er bepaald niet bezuinigd. ‘We hebben een paar keer proef gevaren met het powermanagementsysteem, dat de vermogensvraag regelt, en dat werkt allemaal super’, concludeert Eric Rietveld. De Maria Theresa wordt diesel-elektrisch voortgestuwd. In de machinekamers staan zes Caterpillars C18, terwijl vijf van deze generatoren voldoende zou zijn, en twee 900 kW elektromotoren. Als de thruster wordt aangezet, gaat de tweede generator automatisch lopen. Het afvalwater wordt aan boord gereinigd en gaat als schoon water de rivier in.
Diesel-elektrisch
De 62-jarige Groninger Tom Buining is de meer dan trotse kapitein op de Maria Theresa. De schipperszoon begon ooit op een vrachtschip, maar maakte veertig jaar geleden al de overstap naar de cruisevaart. ‘Ik vond de vrachtvaart geweldig, maar de riviercruisevaart is echt nog veel mooier. Het werk op een passagiersschip is zo veelomvattend. Niet alleen qua techniek, maar ook met de omgang van de 57 koppen tellende crew en de 150 passagiers.’
‘Ik heb onder andere tien jaar gevaren voor Scylla Tours. Zeven jaar geleden kwam ik in contact met de eigenaren de familie Tollman en maakte ik kennis met ongelooflijk gedreven en vriendelijke mensen. Ik was hiervoor kapitein op de River Beatrice en mag nu op het met voorsprong mooiste riviercruiseschip van Europa varen. Leuke bijkomstigheid is dat mijn 25-jarige zoon Malte 2e kapitein is op dit supership.’
‘We gaan met dit diesel-elektrische cruiseschip zo ecologisch mogelijk varen; ik gun mijn zes maanden oude kleinzoon Jarne een schone wereld. We verwachten een fikse besparing op het verbruik van gasolie. Eén ding weet ik zeker: niemand kan tippen aan de schepen van de familie Tollman. Daar hoort zeker een groot compliment voor de vakmensen van De Gerlien van Tiem bij, want onder hun regie is de Maria Theresa tot op het kleinste detail op een perfecte wijze afgebouwd’, is de conclusie van kapitein Buining.
Prinses Anita von Hohenberg
De doopplechtigheid van het zonder twijfel mooiste cruiseschip dat op de Europese binnenwateren te vinden is, vond op 26 maart plaats in Amsterdam en werd verricht door een representant van de Habsburgers: prinses Anita von Hohenberg, achterkleinkind van aartshertog Franz Ferdinand en Sophie von Hohenberg. Zij is een directe afstammeling van Maria Theresa van Oostenrijk, naar wie het schip genoemd is. Naast cruises tussen Amsterdam en Boedapest kunnen de gasten van dit supership ook deelnemen aan “Tulpen & Windmolens” cruises en kerstmarktencruises.