Celestine: een buitenmodel schip

0

Holland Shipyards levert een landing craft vessel aan de Franse firma Peschaud & Cie. Het zeeschip heeft een Bureau Veritas Tropical Summer zone restricted to 20 NM, is specifiek van model en uitrusting en zal worden ingezet in Gabon, West-Afrika.

Het casco is 3,95 meter hol, heeft als grootste diepgang 1,65 en 600 DWT. Met drie Hydro Armor- buitenboordmotoren als voortstuwing vaart de Celestine op eigen kiel naar haar Afrikaanse bestemming. Peschaud & Cie heeft als specialisme Oilfield Logistics under extreme conditions.

‘We moeten een andere ingang nemen want het hele kantoor ondergaat een refit’, vertelt projectleider Leendert Hoogendoorn (27). Hij vangt ons op en we krijgen info over een aantal projecten in een splinternieuwe ontvangstruimte met panorama op dijk en polder. Op tafel ligt een prospectus van de Eddy Tug, de door Holland Shipyard ontwikkelde revolutionaire, slank gesneden tugboat, extreem safe met onderscheidend grote stabiliteit, wendbaar als een tol en in de machinekamer uitgevoerd met hybrid drive train, economisch in de hele vermogensrange!

7Celestine_0070
Drie maal Hydro Armor-systeem. (foto Johan de Witte)

Holland Accomodation Rentals, onder de paraplu van Holland Shipyard, spettert eveneens van de folder af. Het zijn 15 x 10,50 x 3,30 meter grote woon- en werkunits voor de offshore met complete ingerichte faciliteit en natuurlijk IMO SOLAS, A60Safe Area, MLC2006 en IMO 2009 mode code gecertificeerd! Holland Shipyards focust eveneens op West-Afrika door in Sierra Leone een bestaande scheepswerf te moderniseren voor nieuwbouw en reparatie overeenkomstig “Hardinxveldse” aanpak.

 

IJzer op de goede plek

‘Bouwen voor onze klant Peschaud’, houdt Leendert ons bij de les, ‘is een uitdaging, omdat de firma soms met varend materieel een paar kilometer over land wil, een plek in de bush kappen en exploreren voor de olie-business of, zoals in het geval van de Celestine, vanuit zee de horde van een zandplaat genomen moet worden om de rivier op te varen. Materiaal voor Peschaud is specifiek. Ons Holland Shipyards-team werd uitgedaagd om mee te denken betreffende uitvoering. Schepen bouwen voor unieke toepassing is fascinerend’, weet Leendert, waarbij zijn enthousiasme doorklinkt.

‘Deze Celestine bijvoorbeeld stond nog maar half op tekening, niettemin kregen we groen licht. Shipyard Pattje Waterhuizen bouwde voor ons het casco en intussen overlegden we met de opdrachtgever om het schip naar de vereiste functies uit te voeren. Hierbij waren de sterkteberekening van de scheepsconstructie, het roll-on-/roll-off-dek in combinatie met holte en diepgang serieuze uitdagingen. Door slim om te gaan met constructie en gewicht van type equipment, is de ledige diepgang zeer gering.’

‘Beladen vanuit zee moet de Celestine namelijk snelheid maken en de Hydro Armor’s hydraulisch op trekken om over de zandplaat voor de riviermonding te surfen. Door stroming aan de riviermond is een geul baggeren zinloos!’

Inmiddels zijn we nieuwsgierig en Leendert loodst ons naar het project dat door het HS-team, voorman Jan Smitsman en bedrijfsleider Piet Top is gerealiseerd.  Weer buiten met helm wegens veiligheid en regen zien we de parkeerplaats voor driekwart vol. Aan opeengestapelde Holland Accomodation Rentals voor de offshore wordt gewerkt, een supplier in aanbouw op de wal, coastercasco in afwachting “op betere tijden”. Hiertussen komt een loods voor overdekte scheepsbouw, toonde Leendert ons reeds op tekening.

De 64 x 13,60 x 3,30 meter grote Celestine ligt aan de afbouwkade. Het is duidelijk: de opdrachtportefeuille van Holland Shipyards is gevuld.

Aan boord lopen we over een roll-on-/roll-off-dek dat van de op- en afrij-ramp, onder de hoog opgebouwde brug doorloopt tot aan de achtersteven. Onderdeks zijn er tanks aan weerszijden van een langsscheepse tunnel voor in totaal 600 cbm brandstof en drinkwater.

 

7Celestine_0062
De Volvo’s D13. (foto Johan de Witte)

Landing craft vessel

De voormachinekamer is groot, de Hydro Armor-boegschroef, ramp-winch en ankerlieren worden hydraulisch aangedreven door een auxiliary set in de achtermachine-
kamer. Door de tunnel loopt leidingwerk voor hydrauliek, brandstoftanks met luxe RVS peilglas en kabelwerk.

Naast uitstekend laswerk, afwerking en conservering is hier zicht op frames en spanten die bewijzen dat zo’n tunnelconstructie veel aan de sterkte van het schip bijdraagt. In de achtermachinekamer, die tot aan de spiegel doorloopt, zijn als voortstuwing drie Volvo’s type D16 geïnstalleerd, die energie leveren aan het Hydro Armor-buitenboordsysteem. Er zijn twee John Deeres voor boordenergie en die drijven via een hydrauliekmotor winches en ladingpompen aan.

De drie Hydro Armor-units ogen robuust-professioneel en zijn door Veritas gecertificeerd. Met een druk op de knop zijn de schroeven uit het water, essentieel voor klein en ondiep vaarwater. Sinds 1968 heeft Hydro-Armor duizenden eenheden geleverd die niet zelden in extreme omstandigheden, zoals polaire of tropische klimaten, functioneren. Deze ervaring in combinatie met constante zorg voor efficiëntie, ergonomie en betrouwbaarheid, verklaart de reputatie van de Franse firma met de Hydro Armor-systemen.

Als laatste klimmen we langs de pantry, keuken en eenvoudige maar comfortabel uitgeruste bemanningsverblijven naar de brug. Complete navigatie-uitrusting en -apparatuur is hier de enige luxe, niettemin keurig afgewerkte betimmering met gebruik van duurzaamheid materiaal.

Leendert Hoogendoorn werkt in een dynamisch bedrijf dat allround vakmanschap koppelt aan een dienstbare instelling. Met deze jongeman praten over scheepsbouw is luisteren naar toekomst.

Jan Kornet uit Werkendam organiseert de 35 dagen durende reis naar Port Gentil.

 

tekst: Johan de Witte

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.