Wanneer je de eerste reis C9 koolwaterstof moet laden in Amsterdam naar Arnemuiden, wat eveneens als domicilie op de kont staat, kan dat geen toeval zijn maar veeleer opzet van Interstream Barging voor wie de Leny 2, gebouwd bij Gebr. De Jonge Kladovo Shipyard en afgebouwd door Shipyard Trico in opdracht van VOF Bart Shipping en samenwerking van Dari BV, de gang erin zet.
Leny en Arie Bouter. (foto’s Johan de Witte)
Medewerkers van de afbouw Shipyard Trico, EMS en Willemsen bij Leny rond de tafel voor een ‘vaarwel’ met koffie en gebak betekende: klaar! De dialoog doorspekt met humor en wat vakwerkplagerij vertelde alles over samenwerking. De uitstekende kwaliteit van het gebak liep dan ook parallel met waardering voor de mannen. Eindelijk na zoveel maanden: lekko!
Onmisbaar
De Leny 2 is evenals de twee maanden in de vaart zijnde nummer 1 – waar William en zijn broer Daniel op varen – 85 meter lang en 9,60 meter breed. Een gerenommeerd model, bovengemiddeld strak casco, uitzonderlijk mooi laswerk en met een Mitsubishi van Koedood en Verhaar stuurrooster full equipped ingericht. In elke tank zijn er twee butterwasmachines, die gevoed door een Heatmasterketel de ladingtanks brandschoon maken. De motoren hier aan boord gaan draaien op VROOAM-smeerolie.
We stappen aan boord in Willemstad en zijn verrast doordat Leny Bouter vóór de proefvaart reeds haar huishoudelijk management op orde heeft. Plantjes voor de ramen! Aandacht voor detail, ruimtelijk, kleurrijk, netjes en gezelligheid is het label van Leny, die als onmisbaar op de bemanningslijst voorkomt.
Wanneer de geboren Arnemuise koffie serveert ontkomen we er niet aan: Vader visserman? "Opa had de ARM 10, een groot deel van de familie heeft gevist en nog hebben twee van mijn broers een kotter. We zijn groot geworden met vis." Heeft u weleens vis gekocht? "Nee dat was nooit nodig."
40 jaar dezelfde bevrachter
Het waarom van de Leny 2 is een logische formule. Arie Bouter, de man achter de St. Eustatius Shipping vof die nauwelijks 18 tegen de zin van zijn moeder bij Broere begon op de Dordrecht 16, sindsdien in de tankvaartbusiness zijn brood verdient en daarbij al veertig jaar voor dezelfde bevrachter vaart, vertelt: "Nadat we de duwboot hadden verkocht bleef onze tankbak over. Met ‘op de bank zitten’ verdien je niets en dus huurden we een duwboot, totdat we via Interstream Barging in contact kwamen met Danny Werkman van Dari BV. We kregen een akkoord om de tankbak in te ruilen voor twee nieuwe schepen.”
“Onze zonen William en Daniel houden de Leny in beweging en wij deze. Ofwel: één en één is twee. Bij de inbouw en het uitzoeken van materiaal en meubilair bijvoorbeeld was het ook al een zaak van eenmaal meten en twee keer zagen. Voor de proefvaart zijn we gisteren cum laude geslaagd. De EBIS-check staat voor maandag op de agenda. We hebben nog een weekend om het een en ander zijn plaats te geven", aldus de sympathieke mentor van de familie.
VROOAM
VROOAM is kwaliteitsmeermiddel voor motoren: een smeerolie samengesteld uit geselecteerde kwaliteitsbasisoliën verrijkt met performance boosters en moderne additieven, plus twintig jaar ervaring gebundeld in een nieuw merk. Het merk komt voort uit de racewereld. De smeerfilm die tussen de bewegende delen profileert is bijzonder sterk.
Weer vakwerk van Willemsen.
Sander van der Velden heeft VROOAM bij een aantal motorenfabrikanten gepresenteerd. Die zeiden: wanneer je als nieuwkomer een smeerolie voor de scheepvaart maakt en wilt introduceren moet je focussen op de toekomstige en huidige generatie scheepsmotoren. Het is dan een pré om een product te ontwikkelen waarmee je onderscheidend bent. Sander heeft hier goed naar geluisterd en een low SAPS-olie als basis genomen die beantwoordt aan de eisen van de Original Equipment Manufacturer (OEM).
Als een klant van volume bevoorraadt Sander de dertig schepen die onder de vlag van Dari BV varen met smeerolie en vloeistoffen.
(Johan de Witte)