- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwTeamCo bouwt kanalenschip Rudolf Deymann

TeamCo bouwt kanalenschip Rudolf Deymann

- Advertentie -

Delen

De overstap van containervaart naar tankvaart heeft Martin Deyman van Reederei Deymann geen windeieren gelegd. Op dit moment heeft de rederij uit het Duitse Haren (Ems) zestien eigen tankers varen. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan, want begin dit jaar nam Deymann zeven containerschepen over van rederij Seibert. Stilzitten is er voor Martin Deymann niet bij, want de enkelwandige tankers worden nu vervangen. Onlangs is de bij TeamCo in Heusden afgebouwde type C-tanker Rudolf Deymann, genoemd naar de vader van Martin, opgeleverd. Kapitein op de 2.325 ton (op 3 meter) metende tanker is Mario Hüttges. Met ‘zijn’ nieuwe dubbelwandige tanker vaart hij in opdracht van Interstream Barging vooral voor firma Evonik van het chemiepark Marl (voorheen Hüls) naar Rotterdam/Antwerpen vice versa. 

(foto’s Jan Hoek) 

Voor die vaarroute over kanalen is een lage kruiplijn noodzakelijk. Met de afbouw van het Chinese casco is daar dan ook rekening mee gehouden. “Het (dubbele) leidingsysteem ligt zo laag mogelijk op het dek en ook met de uitlaat en ventilatoren is rekening gehouden met een zo laag mogelijke kruiplijn. Niettemin moet elke reis geballast worden; een uitgebreid ballastsysteem is dan ook aanwezig”, vertelt Gerrie van Tiem van TeamCo.
De werf in Heusden is in november 2005 opgericht en heeft in totaal al tachtig nieuwbouwschepen opgeleverd, waarvan zeven schepen in 2012. Martin Deymann zegt over de samenwerking met TeamCo: “Wie hier een schip bestelt krijgt een absoluut kwaliteitsproduct. Ik heb nog geen schip gebouwd waarbij ik zo weinig bij de afbouw aanwezig was. Het bijzondere is dat de Rudolf Deymann het mooiste en beste schip van onze vloot is.” En dan lachend: “Ik vraag me nu af of het aan de goede voorbereiding ligt of dat ik me in de toekomst tijdens de afbouw niet meer op de werf moet laten zien.”
Aan boord van de Rudolf Deymann is er bij de uitlaatgassen een waterinspuitsysteem geïnstalleerd. De combinatie water met gasolie bespaart niet alleen brandstof, maar zorgt bij de roetuitstoot voor een reductie van maar liefst 90 procent. Bij vorige schepen was Deymann de eerste die een zogenaamd dieseldeeltjesfilter en het SCR-systeem liet inbouwen. Met het waterinspuitsysteem toont Martin Deymann zich wederom een innovatieve ondernemer.
De Rudolf Deymann heeft negen gecoate tanks van 380 kuub elk. Dankzij het dubbele leidingsysteem kunnen er twee partijen tegelijk vervoerd worden. Voor de voortstuwing van het 110 x 11,45 meter grote schip zorgt een Wärtsilä van 1200 kW/1600 pk.

Interstream Barging
De samenwerking tussen Reederei Deymann en TeamCo is niet nieuw, en wordt voorlopig ook niet afgesloten. Gerrie van Tiem legt uit: “Eerder bouwden we de Tanja Deymann I en II, een koppelverband dat genoemd is naar de echtgenote van Martin Deymann. In het Roemeense Orsova wordt momenteel het casco gebouwd van het mts Erasmus. Deze tanker van 110 x 11,45 meter krijgt roestvaststalen tanks en een laadvermogen van 2.875 ton.”
Naar verwachting komt dat schip in maart 2014 in de vaart, waarna het langdurig door Interstream Barging gehuurd zal worden. Met dit bedrijf ging Deymann in 2008 in zee. Op dit moment varen van Reederei Deymann naast de Rudolf Deymann, ook de tankers Till Deymann, Luise Deymann en Relationship II, dat voor 50 procent eigendom is van de rederij, voor Interstream Barging.

Vertrouwen
Martin Deymann is geboren in 1970. Een week na zijn geboorte kwam hij al aan boord van het schip van vader Rudolf. Op zijn 19e kreeg hij zijn eerste schipperspatent. Nog geen twee jaar later kocht hij een vrachtschip uit 1925, eigenlijk een wrak, dat hij zelf verbouwde en moderniseerde. Vier jaar later kwam echtgenote Tanja aan boord die vervolgens haar schipperspapieren behaalde. In 2003 kwam hun eerste nieuwbouwschip van de werf; een jaar later stapte het echtpaar voorgoed van boord.
Samen met een compagnon zette Martin Deymann een tankrederij op, die in 2005 al acht tankers had varen. Twee jaar later ging Deymann alleen verder en groeide het bedrijf met de bouw van de Rudolf Deymann naar zestien tankers, zeven containerschepen, 190 man personeel en een jaaromzet van boven de 20 miljoen euro. Een fraai stukje ondernemerszin in een tijd dat het in de binnenvaart allemaal niet zo rooskleurig gaat.
In InterActie, het personeelsblad van Interstream Barging, zegt Martin Deymann over de crisis: “Ik vind dat we op moeten houden met zo negatief te zijn. We zouden er beter aan doen om de markt van onderaf weer op te bouwen. Een betere toekomst met hogere prijzen begint bij vertrouwen.” Waarvan akte!

(Jan Hoek)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -