Zo’n uurtje voordat de bemanning van het mts Mantyrano wordt afgelost parkeren wij onze auto langs de Merwehaven in Schiedam. Hoewel er meerdere schepen liggen is de kans nihil dat je deze nieuwbouw van Felita S.A. over het hoofd ziet. Meteen als we het schip in beeld hebben rangschikken we onze eerste indruk onder de noemer ‘robuust’. Via een behulpzame buurman die een ladder voor ons opzet en de fotoapparatuur aanpakt, stappen we daarna aan dek van het nieuwe tankschip en lezen meteen de afmetingen op het bord: 110 x 13,50 x 4,98 meter. De tonnenmaat is 5.050.
Het witte timmerwerk van De Leeuw komt extra tot zijn recht. (foto Hans Heiligers)
Kapitein Erik De Wit verwelkomt ons aan dek en noemt ons meteen wat details van het schip. Het is een type C-tankschip dat met veertien tanks geschikt is voor een breed ladingaanbod, zowel als transportschip maar eveneens als bunkerschip. We maken een schatting van 25 meter en horen dat we goed hebben ingezet met die lengte. We maken hem complimenten voor het schilderwerk en dat ontlokt bij hem de opmerking dat er tijdens de aanbouwperiode veel dagen zijn geweest waar de verfrol het onverbiddelijk moest afleggen tegen de sneeuwruimer.
In het stuurhuis spreken we verder met hem. Het witte timmerwerk van De Leeuw komt extra tot zijn recht tegen de zwarte ondergrond en het donkere plafond. Dat was maar heel kort wennen voor De Wit en hij zou nu niet meer anders willen: geen spiegeling in de ramen.
Team(co)geest
Met de overdracht en de eerste reis van het schip sluit hij een periode af van een kleine drie maanden die hij in Heusden doorbracht. Tijdens de afbouw bij TeamCo Shipyard heeft hij in zijn camper op de werf gebivakkeerd. Op het gevaar af dat sommigen nu het woord cliché zullen laten vallen hecht De Wit er toch aan om te vermelden dat hij daar een geweldige samenwerking heeft gehad. Hij heeft daar veel team(co)geest ervaren en is onder de indruk van de manier hoe daar in alle lagen van de organisatie met veel kwaliteit wordt gewerkt. Als herinnering en blijk van waardering had Erik bij de oplevering voor iedereen een cadeau waarin de scheepsnaam was verwerkt.
Terwijl we onze aantekeningen maken arriveert de aflosploeg. Iedereen die aan boord stapt, neemt meteen een paar dozen proviand mee waarna de wacht wordt overgedragen. Wij dalen snel af naar de machinekamer die dezelfde kleurstelling heeft als het interieur van het stuurhuis. Heel bijzonder zo’n stoere wit-zwarte ABC die de hoofdrol speelt binnen de terrasvormige indeling van de machinekamer. Op dezelfde doordachte wijze is ook de machineruimte op het voorschip tot stand gekomen en op praktische wijze verdeeld tussen machines en vrije werkplek.
Zelfs de grote Aalborg-ketel staat niemand in de weg.
De terrasvormige indeling van de machinekamer. (foto Hans Heiligers)
Meer tonnen
Als we enkele dagen later voor wat andere zaken het kantoor van Rensen-Driessen Shipbuilding bezoeken, maken we Wim Driessen complimenten voor de wijze waarop er over het schip wordt gesproken. Samen met Rommerts Ship Design heeft hij het casco naar de wensen van Felita S.A. gebouwd op de Servernav Shipyard in Roemenië. We horen van Driessen dat het zijn gewoonte is om daarbij al in een pril stadium TeamCo Shipyard te betrekken. “Dat werkt geweldig, voorkomt onnodige achterafvragen en levert daardoor voor alle partijen veel voordeel op”, zegt Wim. Voor het in Roemenië uitgevoerde leidingwerk werd er op dezelfde wijze gepland met PSI uit Papendrecht. Een jaar na de ondertekening van de contracten is het casco buitenom over de Zwarte Zee en de Middellandse Zee in Heusden afgeleverd waar het binnen drie maanden werd opgeleverd.
Probleemloos
“Het mts Mantyrano is één van de fermste en robuuste binnenvaartschepen die gebouwd zijn”, zegt Wim Driessen. “Geweldig om voor zo’n opdrachtgever te mogen bouwen”, onderstreept hij met een breed armgebaar. “Ze weten precies wat ze willen: geen stapels onderliggende wetenschappelijke rapporten maar wel een dik schip dat over vijftig jaar nog probleemloos vaart”, benadrukt hij.
Wij geven direct toe dat zulke opdrachtgevers niet voor het oprapen liggen. En we begrijpen nu ook meteen die ABC van 2400 pk en alles wat er in de machinekamer nog meer navenant is gebouwd zoals de krachtige keerkoppeling die je eerder een plaats op een zeeschip zou geven.
Ook de schroef komt uit de eredivisie: die heeft een diameter van 2000 millimeter.
Alles bij elkaar opgeteld is dit schip van 110 x 13,50 meter een bijzonder en vooral stabiel schip geworden. De holte van 6,12 meter staat garant voor meer tanks op dezelfde lengte en breedte van het middenschip. Gerelateerd aan andere schepen van gelijke lengte levert Rensen-Driessen bijna 20 procent meer tonnage.
(Hans Heiligers)