HbR: waterstofsamenwerking met DeltaPort biedt kans voor Cool Corridor binnenvaart

0
Met waterstof ziet Havenbedrijf Rotterdam kansen voor een emissievrije verbinding voor koelcontiners via de binnenvaart. (foto Tekst & Toebehoren)

Havenbedrijf Rotterdam versterkt zijn samenwerking met DeltaPort Niederrheinhäfen zodat deze groep Duitse binnenhavens in het noordelijke Roergebied een regionaal knooppunt wordt voor de invoer van groene waterstof uit de haven van Rotterdam. Tegelijkertijd ziet het Havenbedrijf mogelijkheden om een Cool Corridor te ontwikkelen: een vaste binnenvaartverbinding voor koelcontainers tussen Rotterdam en het Roergebied.

De intentieverklaring voor project ‘H2UB DeltaPort’ is ook door Duitse ondernemingen als energieconcern Eon, Thyssengas, koelhuisexploitant Nordfrost en de regionale ontwikkelingsmaatschappij Kreis Wesel ondertekend.

Importeren

Groene waterstof kan een waardevolle bijdrage leveren aan de energietransitie die nodig is om de doelstellingen uit het Klimaatakkoord van Parijs te realiseren, zo is de achterliggende gedachte achter de samenwerking. Om aan de verwachte vraag naar groene waterstof te voldoen, zal Duitsland – net als Nederland – waterstof moeten importeren.

Voor DeltaPort is het doel van de samenwerking om activiteiten te bundelen en die in te passen in in de waterstofstrategie van Noordrijn-Westfalen. “De betekenis van dit project overstijgt onze regio aanzienlijk”, zei minister Andreas Pinkwart van Economische Zaken, Innovatie, Digitalisering en Energie van de deelstaat. Het project regelt de aanvoer van waterstof voor regionale gebruikers in de districten Wesel en Kleve.

Binnenvaart

Emile Hoogsteden, directeur Commercie bij Havenbedrijf Rotterdam zegt: “Voor het Havenbedrijf gaat het in deze samenwerking om twee essentiële projecten. Ten eerste dichten wij DeltaPort goede kansen toe om een draaischijf te worden voor de aan- en doorvoer van groene waterstof aangezien er in die regio talrijke competente partijen zijn die sterke interesse tonen in deze schone energiedrager. Voor zover lokale productie van waterstof ontoereikend is, kan die geïmporteerd worden via Rotterdam. Binnenvaart en spoor spelen hierin een centrale rol, naast buisleidingen.”

“Ten tweede willen wij een Cool Corridor helpen ontwikkelen, een vaste binnenvaartverbinding voor koelcontainers tussen Rotterdam en het Roergebied”, aldus Hoogsteden. “Dankzij de investering van Nordfrost in een nieuw koellogistiek centrum dat op schone energie kan draaien, kunnen wij emissievrije binnenvaartverbindingen helpen opzetten met de deepsea terminals in Rotterdam, vergelijkbaar met de Alphenaar die voor bierbrouwer Heineken pendelt tussen Alphen aan den Rijn en Moerdijk.”

 

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.