Zeehavens: uniforme communicatie met autonome schepen

0
Havenbedrijf Rotterdam test zelf al een paar jaar met autonoom varen. (archieffoto Havenbedrijf Rotterdam)

Op 4 augustus is MASS (Maritime Autonomous Surface Ships) Port Network opgericht. Het is een samenwerkingsverband van havenautoriteiten uit China, Korea, Japan, Noorwegen, Denemarken, Finland, Singapore en Rotterdam. Doel is het afspreken en invoeren van een  standaard die communicatie tussen autonome schepen en de wal mogelijk maakt.

Het gaat daarbij om allerlei gedetailleerde richtlijnen en voorwaarden. Voor proeven in havens, het vaststellen van internationale terminologie, standaarden voor scheepsrapportage, verkeersbegeleiding, gegevensuitwisseling en het vergemakkelijken van proeven tussen havens.

René de Vries. (foto Ernst Bode)

Slimme schepen

Namens Havenbedrijf Rotterdam ondertekende havenmeester René de Vries tijdens de bijeenkomst in Singapore voor deelname aan MASS Port Network. Op de website van het Havenbedrijf zegt hij: “De haven zal nog vele jaren draaien om conventionele scheepvaart, maar slimme schepen en zelfs autonome schepen zullen deel uitmaken van de scheepvaart met bestemming Rotterdam. We willen er klaar voor zijn.”

“Slimme schepen hebben slimme havens nodig”, vervolgt hij. “En een slimme haven in het kader van de scheepvaart betekent zowel slimme VTS als slimme loodsdiensten. En daarom zijn we begonnen met onderzoek en ontwikkeling op onze verkeersbegeleiding, sensoren, maar ook de toepassing van kunstmatige intelligentie bij risicovoorspelling.”

 

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.