Havenbedrijf Rotterdam test autonoom varen

0

Om de haven voor te bereiden op de komst van autonoom varen, heeft het Havenbedrijf Rotterdam een patrouillevaartuig omgebouwd tot een drijvend laboratorium dat gegevens verzamelt. Onder andere over de bediening en het vermogen van het vaartuig.

Deze data zal het Havenbedrijf Rotterdam beschikbaar stellen aan het bedrijfsleven en onderwijs. Die kunnen daarmee verder onderzoek doen naar autonoom varen. De Rotterdamse haven kan zich verder voorbereiden op de komst van zelfstandig varende schepen.

De eerste samenwerking voor het uitwisselen van data uit het drijvende laboratorium is getekend met Captain AI. Dit bedrijf voegt kunstmatige intelligentie toe aan de data, waardoor ze computers opleiden tot kunstmatige kapiteins die zelfstandig door de haven kunnen varen. Vandaag (4 oktober) vindt bij de RDM Onderzeebootloods het evenement Innovation Expo 2018 plaats. Daar demonstreren het Havenbedrijf en Captain AI het testvaartuig.

 

Veiliger

“Het Havenbedrijf Rotterdam bekijkt constant hoe onze haven nog veiliger, efficiënter en beter kan. Door samen te werken met andere partijen, onder andere door het beschikbaar stellen van onze data, willen we de ontwikkeling van nieuwe technologieën bevorderen en de impact ervan op de haven en havenfaciliteiten verder onderzoeken”, aldus Ronald Paul, COO van het Havenbedrijf Rotterdam.

“Wij verwachten dat de komst van autonoom varen de veiligheid en bereikbaarheid van de Rotterdamse haven verder zal bevorderen en bovendien een effectief hulpmiddel is voor schippers en scheepsverkeersbegeleiders. Om die reden wil het Havenbedrijf deze toepassing – die in de luchtvaart overigens al jaren gebruikt wordt- samen met andere partijen beproeven.”

 

Kunstmatige kapitein

Het Havenbedrijf Rotterdam heeft een samenwerkingsovereenkomst getekend met Captain AI. Deze start-up in softwareontwikkeling, voegt kunstmatige intelligentie toe aan de gegevens die uit het drijvende laboratorium worden verkregen. “Op deze manier leren wij computers zelfstandig te varen door de haven en leiden we de eerste kunstmatige kapiteins op”, zegt Vincent Wegener van Captain AI.

 

Drijvend laboratorium

Het Havenbedrijf Rotterdam heeft het voormalige patrouillevaartuig RPA3 omgebouwd tot floating lab. Het is voorzien van camera’s, sensoren en meetapparatuur. Zo worden data verkregen over weers- en wateromstandigheden, over de bediening, het vermogen en de motor van het vaartuig.

Naast autonoom varen worden er meer toepassingen getest met het drijvende laboratorium. Zoals de inzet van camera’s voor het automatisch inspecteren van kademuren en het detecteren van objecten in het water. Daarnaast wordt onderzocht hoe sensoren op het water kunnen worden gecombineerd met sensoren op de wal om zo een netwerk te ontwikkelen.

foto: De RPA3 is opgebouwd tot ‘floating lab’. (foto Havenbedrijf Rotterdam)

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.