Haven van Rotterdam gaat voor duurzamere infrastructuur

0
Ondertekening van de plaquette door Ronald Paul (3e van links). (foto Havenbedrijf Rotterdam)

Duurzaam Grond- Weg en Waterbouw (GWW) moet ervoor zorgen dat de haveninfrastructuur op een duurzamere manier wordt aangelegd en onderhouden. Ronald Paul, COO van Havenbedrijf Rotterdam, tekende daarvoor op 30 januari de ‘Green Deal Duurzaam GWW’.

“Het aansluiten bij de Green Deal Duurzaam GWW past in de strategie van Havenbedrijf Rotterdam om de verduurzaming in de haven te versnellen”, aldus Paul. De beheerder van de grootste haven van Europa voegt zich bij een gezelschap van ruim honderd partijen die duurzaamheidscriteria toepassen in alle fasen van weg- en waterbouwwerkzaamheden, van planvorming en ontwerp tot aanbesteding, uitvoering en onderhoud.

Tijdens de ontwerpfases kunnen al varianten worden afgewogen voor een duurzamere infrastructuur. Potentiële leveranciers worden bij aan te besteden werk aangespoord om te werken met materieel dat lage emissies heeft, of met materialen met een lagere milieubelasting, bijvoorbeeld gerecyclede grondstoffen.

Baggeren

Het versnellen van de verduurzaming heeft het Havenbedrijf in het verleden al gedaan bij de uitvoering van grote infrastructurele projecten. “Een voorbeeld daarvan is het onderhoudscontract voor baggerwerkzaamheden. Zo hebben we een op LNG aangedreven sleephopperzuiger varen in de haven van Rotterdam. Tevens hebben we aannemers uitgedaagd om onderhoudswerk uit te voeren met minder milieubelasting.”

De instrumenten van de Green Deal Duurzaam GWW heeft de Rotterdamse haven al op een aantal projecten toegepast. Daar gaan ze mee door omdat het Havenbedrijf duurzaam bouwen belangrijk vindt voor de toekomst van de grootste haven van Europa.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.