Vier maanden na het verbod op varend ontgassen constateert de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) dat de tankvaart het verbod lijkt na te leven. Dat schrijft de inspectie 4 november op haar website.
Aan de andere kant laat de ILT erop volgen: “Met zekerheid is dit niet te zeggen, want er is op dit moment nog geen landelijk dekkend monitoringssysteem. Dit systeem met zogenaamde e-noses (geursensoren langs vaarwegen, red.) is een voorwaarde om het verbod op het ontgassen van emissies in de buitenlucht te kunnen handhaven. En de ILT ontvangt af en toe signalen dat tankschepen andere routes varen. Hierdoor kunnen ontgassingen niet worden gedetecteerd.”
CDNI
Nederland voerde op 1 juli 2024 als eerste verdragsstaat fase 1 van het verbod op varend ontgassen in. Dat is geregeld in het scheepsafvalstoffenverdrag CDNI. Overtredingen heeft de ILT sinds 1 juli 2024 nog niet geconstateerd.
Projectcoördinator Kees Kievit legt op de website uit: “Gelet op ontvangen klachten van burgers en omwonenden, zien we dat er soms sprake is van ontgassingen buiten het monitoringssysteem. Die klachten volgen we altijd en zo snel mogelijk op. Zodra het mogelijk is wordt dan een inspecties aan boord van een tankschep uitgevoerd. Dit heeft tot nu toe niet geleid tot geconstateerde overtredingen van het CDNI.”
Meldingen
Tot 31 oktober ontving de ILT 59 meldingen over mogelijke ontgassingen. Ze waren afkomstig van de al wel geplaatste e-noses en burgers en kwamen binnen via de regionale omgevingsdiensten.
Daarvan zijn 27 meldingen inmiddels opgepakt en afgehandeld. Met andere meldingen gat ILT verder als de schepen zich weer in Nederland bevinden. De schepen die na een melding zijn geïnspecteerd hadden geen CDNI-ontgassingsregels overtreden, zo bleek. Maar wél regels uit het ADN.
Door vrijkomende ladingen en gassen uit de ladingtanks van binnenvaarttankschepen zijn dit jaar al meerdere overtredingen geconstateerd. De ILT heeft 21 waarschuwingen uitgedeeld, dertien keer een last onder dwangsom en twee keer een last onder bestuursdwang opgelegd.
Boetes
De ILT treedt als bestuursorgaan indien nodig ook op tegen onder andere de verladers als de ontgassingsverboden niet worden nageleefd. Dat doet de ILT bestuursrechtelijk en strafrechtelijk met onder andere dwangsommen en boetes. Bij de eerste geconstateerde overtreding wordt een dwangsom opgelegd van 30.000 euro. Bij de tweede overtreding gaat dat bedrag omhoog naar 40.000 euro en bij de derde en daaropvolgende dwangsommen moeten verladers 50.000 euro betalen.