- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsWeinig hinder bij herstel haalkommen Afsluitdijk

Weinig hinder bij herstel haalkommen Afsluitdijk

- Advertentie -

Delen

Rijkswaterstaat vervangt deze maand ruim honderd haalkommen in de Afsluitdijk. Tussen 10 en 15 november worden 79 haalkommen bij het Lorentzcomplex vernieuwd. Van 17 tot 22 november volgt het Stevincomplex, waar 32 haalkommen worden vervangen.

De haalkommen in de sluiswanden en onder bruggen worden gebruikt door schepen om vast te maken tijdens het schutten. Dankzij nauwe samenwerking en een innovatieve werkwijze worden de herstelwerkzaamheden uitgevoerd met zo min mogelijk hinder voor de scheepvaart.

Goed afgestemde uitvoering

Na jaren intensief gebruik zijn de haalkommen aangetast door slijtage en weersinvloeden. Daarom herstelt Rijkswaterstaat ze. Jochem Woord en Jan van der Veen, nautisch adviseurs bij Rijkswaterstaat, vertellen dat er bij de werkzaamheden rekening mee wordt gehouden dat de scheepvaart er zo min mogelijk last van heeft. “Onze rol is ervoor zorgen dat gebruikers, beroepsvaart én recreatievaart, veilig en vlot kunnen blijven passeren. We toetsen werkplannen van de aannemer, stellen nautische voorwaarden op en zorgen dat bedienaren goed geïnformeerd zijn. Alles draait om een veilige en goed afgestemde uitvoering”, legt Van der Veen uit.

Beperkte stremming

Aanvankelijk leek het vervangen van de haalkommen te leiden tot langdurige stremmingen van de bruggen en sluiskolken van de sluiscomplexen in de Afsluitdijk. “Dat zou normaal gesproken flinke impact hebben op de scheepvaart”, vertelt Woord.

Samen met de aannemer heeft Rijkswaterstaat gezocht naar een andere aanpak. De werkzaamheden worden uitgevoerd vanaf een speciaal werkschip dat direct contact heeft met de sluisbedienaar. Zodra er een schip nadert, vaart het werkschip tijdelijk uit de kolk.

“Zo blijft de sluis grotendeels beschikbaar. We voeren het werk bovendien uit in de winter, wanneer het rustiger is op het water. Dat maakt het extra efficiënt”, zegt Woord. Voor de haalkommen onder de bruggen is gekozen voor een halve stremming van de vaarweg; schepen kunnen tijdens de werkzaamheden door één brugopening varen.

Voorbereiding

In de voorbereiding speelt samenwerking een grote rol. Rijkswaterstaat bekijkt alle werkzaamheden in de regio als geheel om te voorkomen dat meerdere routes tegelijk gestremd zijn. “We stemmen af met andere projecten en met de gebruikers van de vaarweg. Waar mogelijk combineren we werkzaamheden of plannen we ze in rustige perioden. Dat vraagt flexibiliteit, maar levert veel op”, aldus Woord.

Volgens beide adviseurs is samenwerking de sleutel tot succes. “Alles begint met goede afspraken en duidelijke communicatie. Zo kun je flexibel inspelen op wat er buiten gebeurt.”

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -